toerverslag 28 juli

Toernieuws Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag 28 juli waren inmiddels diverse leden op vakantie. Dat zal een reden geweest zijn dat deze keer slechts 42 fietsers om half 9 klaar stonden voor vertrek. Na de flinke buien van zaterdagochtend en –avond waren de wegen inmiddels wel weer opgedroogd, mede dankzij de stevige zuidwestenwind.

De A1 vertrok met 8 man via het Bentwoud en Moerkapelle. Vanaf Gouda namen we de mooie dijkwegen langs de Hollandse IJssel en de Lange Linschoten. Mooie schilderachtige wegen, waar je soms wel op moet passen voor auto’s die wat al te fanatiek om de bocht komen scheuren. Na nog een mooi stukje via Montfoort kwamen we na 55 km bij het Wapen van Harmelen. Gezien de leeftijd van de bediening lijkt het erop dat ze hier nog geen bedrijfsopvolging hebben kunnen vinden en dus hun pensioen maar hebben uitgesteld. Desondanks werden we vlot van onze koffie/cola voorzien. Inmiddels was ook Mark aangeschoven. Hij had ons bij de start net gemist en zag ons nog wel rijden in de Bovenmeerweg. Daarna echter niet meer, zodat hij zijn eigen route naar Harmelen reed. Op de terugweg hadden we dus veelal wind tegen, maar daarvoor hadden we Thom bij ons. Deze krachtpatser en winnaar van de RTL7-Tour du Jour Tacx-competitie nam ons op de zware stukken op sleeptouw, zodat we na 95 km toch mooi op tijd weer terug in Stompwijk waren.

Arno van Rijn

De B vertrok met z’n 3-en (3 mannen) niet naar Harmelen maar naar Maasdijk. Jaap koos voor de route naar Maasdijk, teneinde op de terugweg echt voor de wind te hebben. Vlak na de start voegde Cees van de Meer zich bij ons. Veel vaste B-rijd(st)ers waren afgeschrikt(?) door de weersverwachting. Nou, we hebben zowel heen als terug in het zonnetje gereden! Het was heen wel stoempen tegen de harde wind in, maar dat ben je als Nederlander gewend. Na een mooie route, arriveerden we na ca. 35 km bij de koffiestop café “Rust Wat” in Maasdijk. We waren inderdaad aan rust toe, dus waren we daar op de juiste plaats. Om de interne motor weer op peil te krijgen werd ons bij de koffie een mega appelgebakpunt voorgeschoteld.

De terugweg was door de voor de wind (gevoegd bij voedzame pauze) een fluitje van een cent. Dan vergeet je weer snel het “lijden” op de heenweg! We hadden zelfs nog power om bij Zoetermeer de bult te nemen (gewonnen door Jaap). Ze hebben daar vlakbij een nieuwe fietsroute aangelegd, met een in staal uitgevoerde fly-over. Deze kruist, op hooguit 50 cm boven de bovenleiding (waar 1500 V op staat), het spoor van de Randstad Rail! Daar kunnen we bij regen of mist beter niet over heen rijden, we willen tenslotte toch graag allemaal de eindeseizoen-BBQ halen. P.S. trek je van sombere weersvoorspellingen niets aan, het valt 9 van de 10 keer gewoon mee! Om 12.15 uur weer thuis in Leiden met 90 km op de teller.

Hans Heemskerk

De C-groepen

Na regen komt zonneschijn! Al moesten we er wel even op wachten vanmorgen, maar de koffie kon gebruikt worden op het terras bij de boerderij van Meijendel. Maar eerst moest er natuurlijk wel gefietst worden! Met zijn 6-en, met Frans die opperde om de 45 km. van de Elfdorpentocht te nemen. Het waaide nog behoorlijk en we hadden veel tegenwind. De route liep via het Duinwaterpad naar Leidschendam, Voorburg en langs het paleis Huis ten Bosch naar het Haagse Bos. Een mooi stuk al en ook daarna reden we over een mooi rustig paadje. Zo vroeg zie je nog weinig andere weggebruikers. We namen ook het pad wat langs het Waalsdorper monument kwam. Om 10.00 uur waren we als eerste groep bij de boerderij, die in september gesloopt gaat worden. Maar er komt op het terrein erachter een noodgebouw en de nieuwbouw moet dan in maart klaar zijn. De C2 kwam met zijn 4-en 20 minuten later (Leo kwam via een andere route er naar toe) en ze hadden al een aardig ommetje te pakken via de Katwijkse duinen! Ook zij konden even bijtanken. Terug hebben wij ook nog een stuk door de duinen gefietst en door Wassenaar naar de tunnel onder de Rijksstraatweg, door de Horsten. Omdat we nog kilometers over hadden via de Vliet, met meewind, nog naar Voorschoten, zodat we Elly ook nog bijna thuis konden brengen. Ook nu namen we het nieuwe fietspad langs de volkstuinen wat door het vogelweidegebied loopt en luistert naar de naam “Vogelhoff”! Het viel me nu op dat er wel veel veeroosters liggen. Zeker een stuk of 6 en veel schapendropjes! Ook een puntje waar nog aan gewerkt moet worden is de aansluiting naar het oude fietspad. Nu moet je gewoon een stukje door het gras! Mooi op tijd, 12.00 uur, waren wij in Stompwijk met ruim 50 km.

Annie van Rijn

Aanstaande zondag 4 augustus gaan de A (85 km) en B (80 km) naar ’s Gravenzande. De C gaat naar de sluisjes bij Nieuwveen voor een rit van ±60 km. Vertrek is weer om 8.30 uur vanaf het Klaverblad.

Ook wordt het weer de hoogste tijd om de Mergellandroute in de agenda te zetten. Deze rijden we op zaterdag 10 augustus. Vertrek met de auto om 6.00 uur vanuit Stompwijk. Vanuit Urmond fietsen we dan deze route van ±140km door het prachtige Limburgse landschap. Meer info volgende week.