Toernieuws Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag reden de A en B de clubrit naar ’s Gravenzande. De C ging naar de Braassemermeer. Hoewel de voorspellingen goed waren leek er op weg naar de start toch een bui in aantocht. Rond half 9 vielen dan ook wat spetters. Zo’n 56 fietsers hadden zich hier niet door laten weerhouden aan de start te verschijnen.

Bij de A1 viel de opkomst met 6 man wel wat tegen. We reden via de Horsten en Meijendel naar de duinen. Daar viel verder geen regen meer, zodat we door de duinen de blauwe lucht tegemoet reden. In Scheveningen gingen we eens even kijken op de vernieuwde boulevard. Na jaren van opbrekingen is deze nu bijna gereed en is er een mooi vrij liggend fietspad aangelegd. Helaas was er nog geen zon, dus was het strand nog leeg. Bij de camping In Kijkduin rook het naar lekkere gebakken eieren met spek, maar wij reden stug door. Aangekomen bij de Oase bleek mijn vooraf ingeschatte afstand toch wat te laag. We zaten pas op 35 km en het was pas net half 10 geweest.  Het hek was nog dicht en geen mens te bekennen. Na kort overleg besloten we nog maar een extra rondje te doen via Hoek van Holland. Toen we een half uurtje later weer arriveerden zat de A2 al aan de koffie. Die hadden dezelfde route gereden, maar toen zij aankwamen ging net het hek open. We genoten op het terras van het bakkie van (de bijna 60-jarige) Jan en de eindelijk doorgebroken zon. Bij vertrek kwam de verregende A3 net binnendruppelen. Die hadden op hun meer inlandse route helaas wel een flinke bui gehad. We reden nogmaals naar Hoek van Holland en doordat we nu van de andere kant kwamen zelfs nog een keer verkeerd. Langs de Nieuwe Waterweg en de Gaag troffen we vele natte wegen als stilzwijgend bewijs van het natte pak van de A3. Het veroorzaakte ook nog een lekke band, maar na zo’n 95 km waren wij vrijwel droog weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

De B vertrok met z’n 9-en (7 mannen/2 vrouwen) naar ‘s-Gravenzande. We hebben heen en terug de Westlandroute gereden. Jaap loodste ons over mooie weggetjes en paadjes die ook nog eens tussen de buien in gelegen waren! We verzeilden maar in enkele korte regenflarden. Wij vroegen ons af waarom er overal langs de vaarten al stoelen klaargezet waren. O ja, die waren voor het later op de dag optredende varende Corso. Dat beloofde op de terugweg nog wat! Naarmate we dichterbij de koffiestop kwamen werd het nog zonnig ook. Aangekomen (na ca. 40 km) bij Café Oase zaten de A1 en A2 al buiten op het terras in de zon. De koffie en gebak smaakte prima, beter en pittiger dan die paar flauwe bakken die verteld werden. Het varende Corso had het inmiddels op een akkoord gegooid met de zon, want op de terugweg leek het wel zomer. Vanaf een bruggetje nabij het plaatsje ’t Woud hebben we een gedeelte van de schitterende boten (wat er op stond) gadegeslagen. Een fantastische ervaring! De natuur in de breedste zin van het woord, van groente en bloemen tot dansende tuinderdochters. Alles onder opzwepende muziek. Wat je al niet meemaakt bij de Toerclub Stompwijk. Om 13.45 uur  weer thuis in Leiden met 95 km op de teller. Oef, wat was ik blij dat ik me om 08.00 uur niets van de buienradarsite aangetrokken had!

Hans Heemskerk

“Het weer hebben we niet in de hand, wel de gezelligheid”

Dat was een tekst op een bord in het café “de Haven”! Maar voordat we daar waren moest er eerst nog wel gefietst worden! Met onze C1-groep van 8 reden we via de Vlietlanden naar het kanaal, waar de eerste spetters al vielen en dus de jasjes aangingen. Een stukje over de “Bult” en over het bruggetje naar de Roomburg-wijk. Via de Besjeslaan komen we dan bij de Stierenbrug en rijden daarna langs het water naar de Zijlbrug. Na een viaduct pakken we daar het smalle paadje dat uitkomt tegenover het Pannenkoekenrestaurant in Leiderdorp. We vervolgen deze weg nu eens aan de linkerkant van de Rijksweg A4. Iets wat we ook al lange tijd niet gedaan hebben. Het regende nog steeds en kozen dus voor de kortste weg, over de Aderweg en langs de Braassemermeer, naar het op de kalender staande restaurant “De Gekroonde Brasem” in Oude Wetering. Erg verbaasd waren we dan ook dat we de C2-groep (9) tegen kwamen! Zij hadden voor een gesloten deur gestaan en aangezien er niet zoveel andere keuze was reden we allemaal naar het café “de Haven” in Roelofarendsveen. Daar waren wij net voorbij gereden en was er iemand de stoelen aan het klaar zetten. Ondertussen waren boven ons de sluizen nog verder open gezet en kwamen we daar als verzopen katjes bij het café aan! De koffie was klaar en wij namen met zijn 17en bijna het hele terras in beslag. Het was een mooi gezicht met zijn allen in een lange rij onder een overkapping langs de muur! Maar ook regen heeft wat en we maken er met zijn allen nog een gezellige boel van. De koffie smaakte prima en we wachtten onderhand rustig af of het droger ging worden. Na regen komt immers zonneschijn! En inderdaad toen we afgerekend hadden konden de regenjasjes weer achterop en besloten we niet voor de kortste route te gaan. We zouden het pontje daar vlakbij nemen, maar na 5 minuten wachten was ons geduld op en reden verder richting Hoogmade en Leiderdorp. Bij Heineken rechtsaf naar de Weipoort en zijn we wat later in Stompwijk. Met 55 km was het bijna half 1, maar waren wel weer helemaal droog gewapperd en had ik toch lekker gefietst.

Annie van Rijn

Overigens heeft ons bestuurslid Aad Waaijer vorige week bij een valpartij zijn sleutelbeen gebroken. We wensen hem een spoedig herstel toe en dat hij dit seizoen nog wat kilometers kan maken.

Het is, met een zomer als deze, altijd spannend als de wekker op zondagochtend gaat. Ik schuif een stukje van het gordijn open om de lucht te checken. Mwahh.. Wat grijs met hier en daar een spetter. Met een geweldige zonnige zaterdag in het achterhoofd meld ik me om 8.30 uur bij de start. Buienradar heeft in Zoetermeer gezegd: “Om half negen wordt het droog’. Hier en daar een regenjasje aan en er is praktisch geen wind. Ons doel wordt Roelofarendsveen naar de ‘Gestoomde makreel’, ‘De gevulde karper” of zoiets. We zoeven door het landschap en nemen zoals gebruikelijk een andere route dan de C1, anders blijf je hen toch maar volgen. We fietsen langs de Vliet, richting Leiderdorp, Oud Ade, Nieuwe Wetering naar Roelofarendsveen. Veel groen links en veel ater rechts. De lucht blijft dreigend en vlak bij onze koffiestop begint te miezeren en we gaan in dit geval van de drup naar de regen. Tot onze verbazing is de koffietent met uitzicht op haven en Braassem dicht.

Er schijnt nog ergens een zeilverenIging met kantine te zitten. We gaan op weg en schuilen voor de stortbui onder de bomen. De C2 is in zicht en komt ons tegemoet, ze zijn bijna niet herkenbaar door de kleurrijke regenjassen. De zeilvereniging is ook nog dicht en we gaan naar De Haven bij de Sluis. Het is een gezellige kroeg en we zitten lekker buiten onder het afdak met elkaar op te drogen. Ik baal, want ik moet naar de wc en mijn broek plakt aan alle kanten, dus dat wordt het betere stroopwerk. En elke keer zien we weer wat licht in de lucht, maar het blijft nog een beetje miezeren. De spons en zeem in onze broek wordt uitgewrongen zodra we op ons zadel plaatsnemen.

De tweede helft verloopt beter, de groepen splitsen zich weer en regelmatig zien we elkaar in de verte fietsen.  Grote plassen op het wegdek, en met een aanloopje en de benen in de lucht halen we droog de overkant. Via de polders bereiken we Leiderdorp en daar op een smal fietspad dwars door het weiland, rijdt Leo lek. De heren van de  E.H.B.O. Eerste Hulp Band Ongemakken fiksen dit in een paar minuten en de dames drogen zich ondertussen in een waterig zonnetje.

Via Zoeterwoude gaan we langs het 1e kerkepad waar we opnieuw een glimpje van de C1 opvangen. Het is een prachtig gezicht een enkele rij met fietsers en in het verlengde daarvan de Zoeterwoude kerktoren op de achtergrond. In de Zuidbuurt splitsen de groepen weer, wij gaan via het Oosteinde om Geert thuis te brengen en met pakweg 55 km op de teller, zijn we tegen half een weer geheel opgedroogd thuis. Iets later dan gewoonlijk, maar we hadden dan ook erg lang gedaan over het vinden van een koffiestop.

Petra

Aanstaande zondag staat voor de A groepen de rit van ±100km naar Vinkeveen op het programma. De B (80km) en C (60km) gaan naar Reeuwijk. Vertrek is om 8.30u vanaf Oostvlietweg 30.

Aanstaande zaterdag 11 augustus rijden we weer de Mergellandroute. Jaarlijks staat deze rit op de kalender en is er weer een groep enthousiaste fietsers present. Ook nu zijn de eerste aanmeldingen al binnen. Er wordt goed weer voorspeld, dus we verwachten een flinke groep. We verzamelen om 6.00u bij de Meerlaan en vertrekken dan met de auto naar Limburg. Vanaf hotel Stein/Urmond pikken we de route op van in totaal ongeveer 140km. Als de animo groot genoeg is zullen we de groep wel splitsen. Voor het inventariseren van beschikbare auto’s is het fijn als je ruim op tijd even bij Arno (06-45488919) meldt als je mee wilt.