toerclubnieuws

In memoriam

Vandaag, maandag, ben ik gebeld door Joost, de zoon van Daan Hulsbos met een trieste mededeling. Gisteren, op zondag 1 juli, is Daan Hulsbos op 65-jarige leeftijd overleden. Daan was sinds 1996 lid van Toerclub Stompwijk.

Al die jaren was Daan een trouwe en graag geziene deelnemer aan de zondagse ritten. Begonnen bij de A2 en de laatste jaren bij de A3.

Daan was altijd sterk en genoot van het rijden in het peloton. Daan werd in 2011 ziek, wat later kanker bleek te zijn. Deze strijd kon Daan niet winnen. De kilometerteller op Daans racefiets is helaas op 50280 blijven steken.

Wij wensen Daans vrouw Trees, de kinderen Joost en Ferrie, de schoondochter, de kleinkinderen en verdere familie heel veel sterkte om dit zware verlies te dragen.

Namens de toerclub,

Hans Heemskerk

Toernieuws Toerclub Stompwijk

Na vorige week een verregende zondag met slechts een enkeling op de fiets was het afgelopen zondag weer prima fietsweer. Er stond wel een sterke zuidwestenwind, maar met veelal zon en een temperatuur richting 20 graden was het toch lekker. Om half 9 stonden 47 fietsers klaar voor vertrek.

Bij de A1 was de animo minimaal. Na een weekje fietsen in de Dolomieten hielden de meesten nog even een rustdag of gezinsdag. Precies om half 9 kwam Pascal nog aanfietsen, dus gingen we samen op pad naar Haarzuilens. Het aanbod om met de A2 mee te gaan hielden we nog even in beraad voor de terugweg. We reden heerlijk rustig en met vooral meewind door de polders en genoten van omgeving. Al enkele jaren drinken we de koffie bij Kort-Jak, maar deze ging nu pas om 11.30 uur open. We streken daarom neer bij de welbekende Vier Balken. Even later kwam de A3 voorbij, op weg naar Kort-Jak. Toen ze ons zagen zitten keerden ze toch maar om. Ook Ronald kwam aangereden, maar van de A2 lange tijd geen spoor. Gezien de sterker wordende tegenwind hadden we graag bij ze aangesloten, maar gingen nu toch maar zelf op pad. Prompt kwam de A2 voorbij die bij een ander café koffie hadden gedronken. Alsnog reden we gezamenlijk de terugweg via Woerden en langs de Oude Rijn. Voor bij beide groepen betekende dit een welkome versterking. Na een paar spetters bij Benthuizen kwamen we net niet aan de 100 km terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

De B vertrok met z’n 11-en (10 mannen/ 1 vrouw, Margriet) naar Weteringbrug. Vandaag, zondag, was onze kopman Jaap de Jong terug in de gelederen! Als vanouds reed Jaap weer op kop. De weergoden hielpen Jaap (en ons óók) op de heenweg wel een beetje met de harde voordewind. De zon was wisselend bij ons present, zodat de gevoelstemperatuur sterk wisselende waarden had. Via een mooie route, o.a. langs de schitterende boorden van de Braassemermeer, arriveerden we na ca. 40 km bij het café “IJs de Jong” aan de Ringvaart. In het gezellige bruine café posteerden we ons aan de grote tafel voor de koffie met appelgebak. De terugweg was met de harde tegenwind een stuk pittiger. Nu waren er wisselende koprijders, o.a. de gastrijder Leo de Haas. Een lekke achterband van Theo’s fiets was eigenlijk het meest opvallende item. Z’n oudere broer Cees fikste dit klusje geroutineerd. Om 12.00 uur weer thuis in Leiden met 73 km op de teller.

Hans Heemskerk

De “Camping de Wippert “- rit

Een van de favoriete bestemmingen is de Braasemmermeer-route, waar in Roelofarendsveen de broer en schoonzus van Wil van Es wonen. Dan proberen we van de C groepen zoveel mogelijk om mee te fietsen. Wij waren dan ook weer met een leuk aantal liefhebbers (9) en de C2 met 7. De route liep naar de Leiderdorpse brug, Zijldijk en hoopte ik daar een mooie route naar Warmond te vinden, niet dus! Wel volgden we de borden naar de pont, maar die voer pas om 10.00 uur en het was pas 9.15 uur. Toch even door gefietst naar het eind van de doodlopende weg of daar de pont nog lag, maar die bleef mooi liggen! Tot dan toe ging het allemaal lekker voor de wind, maar nu moesten we er toch aan geloven en hadden pal tegen. Kwamen we weer voorbij die eerste pont en zagen we dat de schipper er was en mochten we zomaar al mee, wat een mazzel! Daarna volgde een mooi stukje dwars door golfvelden en natuur en komen bij Warmond uit. We volgen het spoor tot aan Buitenkaag. Vlak daarvoor zien we in de wegkant dicht bij de sloot een jonge man liggen in een beetje vreemde houding!? We dachten eerst om door te rijden, maar stopten toch om even te kijken of het goed ging met hem. Hij schrok wakker en was niet zo spraakzaam. Hij zei dat alles goed was en ging weer verder met zijn roes uitslapen! Langs de Ringvaart ging het als een speer en waren we vlot bij de brug van Oude Wetering. Dan nog een klein stukje en komen we bij de oase van de familie v.d. Tang, waar Jos ons al staat op te wachten. De C2 was al klaar met de koffie en kregen al de heerlijke verse vruchten zoals meloen, ananas en aardbeien. Wij gingen aan de koffie met lekkere zelfgebakken appeltaart en heerlijke slagroom. Onderwijl genietend van het mooie plekje en verzorgde tuin. Na de traditionele groepsfoto en het strijken van de clubvlag kreeg ik ze toch weer mee voor de weg naar huis! We gingen voor de kortste route en die liep langs een mooi stuk Braasem naar Rijpwetering, Hoogmade en Leiderdorp naar het Cronesteinpark. Het tempo werd aangepast en met de zon erbij was het een aangename temperatuur. Het was inmiddels 13.00 uur eer dat ik thuis was met ruim 60 km.

Annie van Rijntoerclub 1

Fiets-verwen-dag

Elk jaar gaan we op pad naar de broer en schoonzus van Wil van Es. Dit bezoek leidde er toe dat er extra veel leden zich gemeld hadden op deze winderige zondag. Wil belde door dat er 16 gasten kwamen. Voor de wind vlogen we langs de Vliet om ergens in Leiden afstand te nemen van de C1, via Leiderdorp zijn via prachtige fietspaden richting Hoogmade, langs de wijde Aa, waar de boten nog rustig liggen te dobberen en langzaam wakker worden. Geef mij maar groen, een smal fietspad langs het water en mijn dag kan niet meer stuk. Daar doe ik het allemaal voor. Mijn eerste pontje naar de overkant, de ‘gondelier’ was zo attent om ons alvast over te zetten al waren we er ruim voor 10.00 uur. Wat een luxe. Op het Zuideinde heb ik een zusje wonen en we hebben haar even wakker ge(fiets)beld en even naar haar gezwaaid. Op het Westeinde stonden onze gastheer en –gastvrouw al op de uitkijk. De fietspomp staat in zicht, er is zelfs een oplaadpunt om de terugweg te kunnen overbruggen! Koude flesjes water dobberen in een teil met koud water. De tuinstoelen staan uitnodigend in de tuin, onze club vlag wappert in top, voor de jaarlijkse luchtbeurt. Vers gebakken appeltaarten, slagroom en dampende koffie. We laten onze ietwat geteisterde billen in zachte kussen zakken en genieten van de mooie tuin met uitzicht op de tulptoren van Roelofarendsveen. Natuurlijk komt Willy van Veen samen met haar man Ton even buurten, zoveel mensen en zelfs familie uit haar geboortedorp, daar moeten ze bij zijn. We hebben al 2 bakjes koffie op en dan pas meldt de C1 zich. Lees hierboven. We krijgen nog verse meloen, ananas, en aardbeien met slagroom toe. Daar kan geen koffietent tegenop. Mijn schoonzus zou zeggen: “jullie zijn in de roomboter gebraden”. We stappen op de pedalen en gaan richting huiswaarts. Heen was de wind onze vriend, nu terug de vijand. Dreigende wolken, veel zonneschijn en pakweg 1012 spetters vlakbij huis.

Ik denk dat we 45 kilometer gefietst hebben, volgende week laten we ons opnieuw verrassen, maar dat kan qua verzorging uitsluitend tegenvallen.

Petra Oliehoek– v. Es

Aanstaande zondag 8 juli gaan de A-groepen naar het Kopje van Bloemendaal (100 km). De B gaat naar Snelrewaard (85 km) en de C rijdt de verrassingstocht van ongeveer 55 km. Vertrek is voor alle groepen weer om 8.30 uur vanaf het erf van Theo.