Wethouder Eppe Beimers van Leidschendam/Voorburg heeft als wijkwethouder van Stompwijk, Wilsveen en het aansluitende buitengebied donderdag 13 mei een fietstocht door het landelijk gebied gemaakt om de situatie van de openbare ruimte in ogenschouw te nemen. Hij werd vergezeld door de wijkmanager, de teamleider van Wijkbeheer, de wijkagent en een vertegenwoordiging van de Dorpsraad Stompwijk. Vooraf waren vanuit het buitengebied verschillende punten aangemeld die tijdens de tocht aandacht kregen, maar onderweg viel ook een en ander op.
Meidoornhagen
Langs de Oostvlietweg bijvoorbeeld wordt op sommige plaatsen het uitzicht over de bochten (en over de polder) belemmerd door de hoogte van meidoornhagen en vlierstruiken. De hagen moeten aan bepaalde hoogte eisen voldoen en de aanwo nenden zijn verantwoordelijk voor het onderhoud, maar waar liggen deze afspra ken vast? De gemeente zoekt uit of de keur van het polderbestuur het antwoord geeft. Overigens is Landschapsbeheer Zuid Holland deze week samen met de ge meente een tweede actie begonnen voor meidoornhagen in het buitengebied; na de actie voor nieuwe aanplant komt zij nu met een voordelig snoeiabonnement voor meidoornhagen. Een grote boom, waarvan de gemeente het onderhoud op zich heeft genomen, is geheel overwoekerd met klimop. Deze klimplant, die de boom dreigt te verstikken, wordt afgeknipt en zodra het broedseizoen voorbij is zal de boom worden getopt, zodat hij weer jaren vooruit kan.
Eenrichtingverkeer
De wegkanten en –bermen van de Oostvlietweg zien er op veel plaatsen gehavend uit; de oorzaak ligt voor een belangrijk deel bij de brede en zware bedrijfsvoer tuigen die afkomstig zijn van een loonwerkerbedrijf aan de Oostvlietweg. Voer tuigen in tegengestelde richting kunnen elkaar niet binnen de breedte van het weg dek passeren, zodat zij in de zachte wegbermen diepe sporen achterlaten. Boven dien ontstaan er gevaarlijke situaties voor het langzame en recreatieve verkeer. De suggestie is gedaan eenrichtingverkeer in te stellen op de Oostvlietweg, een een voudige manier om de meeste van deze problemen voortaan te voorkomen. De gemeentelijke deskundigen zijn het erover eens: met het steeds groter en zwaarder wordend materieel hoort een dergelijk bedrijf eigenlijk niet thuis op de huidige locatie. De gemeente kijkt na of de ontheffing van het bedrijf voor het gebruik van de wegen door Vlietland nog nodig is. Het laatste gesignaleerde probleem op de Oostvlietweg vormt het vrachtverkeer. Met uitzondering van bestemmingsverkeer zijn deze zware weggebruikers niet toegestaan. Herhaaldelijk wordt dit verbod genegeerd en probeert een vrachtwagen, of zelfs vrachtwagencombinatie, de Oostvlietweg als doorgaande weg uit en rijdt dan vast bij de Kniplaan. Met als gevolg dat de hele route terug tot aan de Star achteruit gereden moet worden, wat voor levensgevaarlijke situaties zorgt.
Grondstort
Op de Kniplaan wordt stilgestaan bij een van de gemelde aandachtspunten. Hier is grasland met grond opgehoogd; in de verte liggen achter de Stompwijkseweg hoge bergen grond die (nog) niet zijn uitgereden. Briefschrijfster vermoedt dat de hand having hier tekort schiet. De gemeente kijkt na of het vervoeren en aanbrengen van grond legaal is. Maar misschien blijkt het transport het enige probleem. Bij het gemaal langs het fietspad naar de Zoetermeerse Meerpolder is de herstelde veen dijk te zien, die een paar weken geleden lek was geraakt. Het wegdek van het Wilsveen vertoont veel slechte stukken. Een bewoonster vraagt bij een kop koffie aandacht voor de situatie bij de bocht in het Wilsveen bij de Markseweg; het hoge hek beneemt het zicht op de wegsituatie en levert gevaar op voor scholieren die op de fiets naar Zoetermeer rijden. De kwestie wordt nader onderzocht. De door gaande fietsroute van Wilsveen naar Nootdorp lijkt op de Veenweg dood te lopen, terwijl deze weg in de plannen van Leidschendam indertijd speciaal voor fietsers was bedoeld. De gemeente Den Haag zal om opheldering worden gevraagd.
Onderzoek
Bewoners van de Stompwijkseweg vragen bijzondere aandacht voor het wegge deelte ter hoogte van de Drie Molens. Dat de hele weg dringend aan een grondige opknapbeurt toe is merkt het fietsende gezelschap aan den lijve. Bewoners hebben inmiddels het bureau Verkeersveiligheid van 3VO (voorheen Veilig Verkeer Nede rland) gevraagd onderzoek te doen naar de verkeersveiligheid van de weg en dan vooral met het oog op het fietsverkeer. De gemeente zal de resultaten betrekken bij de plannen tot renovatie van de weg. Een bewoonster klaagt over het slechte weg dek; het huis staat te trillen als er verkeer voorbijkomt. De weg zou nu opgeknapt moeten worden. Wethouder Beimers legt uit dat de weg voor € 12,5 miljoen wordt gereconstrueerd, maar dat het werk pas in 2007 aan de orde komt. Maar dat duurt nog drie jaar! De suggestie wordt meegenomen om tot de vernieuwing van de Stompwijkseweg alleen de slechte stukken weg in de buurt van woningen tussen tijds op te knappen.