Na een geweldig weekend in Valkenswaard zijn we letterlijk overspoeld door de media. Een rallytruckteam uit Stompwijk en dus uit de Randstad welke deelneemt aan de Dakarrally, is blijkbaar toch wel erg uniek.
Dat heeft toch ook weer wat sponsors opgeleverd, waar we heel blij mee zijn. Het wordt al een mooi kleurrijk geheel al deze stickers op de truck.
Na weer een periode van hard werken voor alle teamleden, hebben we de rallytruck wederom op tijd af kunnen krijgen voor vertrek. Hier en daar zijn toch wat verbeteringen en aanpassingen verricht. Afgelopen vrijdagmorgen ben ik om 4.45 uur vertrokken om vanuit Stompwijk naar het Franse ‘Le Havre’ te rijden. Na wat strubbelingen bij de Franse grens (politie controles) kwamen we om 14.30 uur aan in Le Havre. Daar konden we ons melden bij de A.S.O. voor de technische voertuigkeuring.
Dat ging echt weer op z’n Frans en dus niet vanzelf. Na ter plaatse hier en daar wat gaatjes te hebben geboord voor diverse verzegelingen aan de turbo’s en de vering, werden we om 16.30 uur toch eindelijk technisch goed gekeurd! Toen moest de truck nog even worden ingeleverd bij de verscheping. Ongelofelijk wat een berg rallymateriaal staat daar, uit de hele wereld vandaan. Zelfs de deelnemers uit Amerika en Zuid-Afrika moesten naar Le Havre komen (???). Ook het inleveren duurde weer lang… Om 18.15 konden we dan toch een restaurantje opzoeken en vervolgens terug naar Stompwijk waar we om 1.15 uur weer thuis kwamen.
Door onze prestaties in Marokko zijn we door de organisatie maar liefst 14 startplekken naar voren gehaald. Elke 2 minuten start er één, dus 14×2 minuten betekent 28 minuten langer rijden met daglicht. En dat is in deze rally heel belangrijk.
Wat ons op dit moment nog wel zorgen baart, is de hoogte in Bolivia. Daar moeten we eerst één dag op 3500 mtr. hoogte rijden, dan een dag op 4500 mtr. hoogte en dan nog een dag op 3500 mtr. Dat betekent weinig zuurstof… We hebben dan ook zuurstofflesjes en medicijnen ingeslagen om deze drie dagen door te komen.
Ook hebben ze een marathonetappe bedacht. Dat betekent dat we na de vierde etappe geen hulp van onze service kunnen krijgen, maar om het nog wat lastiger te maken, mogen we zelf ook geen onderhoud aan de truck plegen… En moeten we zelf in een tentje “slapen” bij een temperatuur van rond het vriespunt. Dat terwijl onze servicetruck daar dus niet komt en wij dus zelf maar moeten zien hoe we ons tentje en slaapspullen daar moeten krijgen. In de racetruck, maar waar??? Dit wordt dus nog een pittige uitdaging!
Ons Blauwe Schatje kan echt geen twee dagen zonder onderhoud, dus zullen we dat met onze beperkte middelen zelf maar op de piste moeten doen (dus daarvoor ook extra spullen in de truck meenemen).
We zullen niet zeuren want alles geldt voor iedereen hetzelfde!
Verder weten we nu dat we in 13 dagen totaal 9127 km moeten afleggen waarvan ongeveer 4372 wedstrijdkilometers. Gemiddeld ongeveer ruim 700 km per dag, waarbij de langste dag de op één na laatste zal zijn met ongeveer 866 km. De langste piste (wedstrijd) etappe is op de tweede dag, totaal 521 km met daarbij nog 337 km verbinding…
Rest van de info volgt later.
De komende vijf weken nog even flink sporten en trainen en dan gaan we op dinsdag 29 december via Schiphol en Madrid naar Buenos Aires. Waar we na een korte proloog op 2 januari de officiële start op 3 januari hebben.
Informatie over de georganiseerde reizen naar de rustdag volgen zo snel mogelijk. Ook zijn er nog shirts en petten te koop bij Café de Gouden Leeuw.
Uiteraard zijn we te volgen via Facebook en onze website www.vanvelsenrallysport.nl Aad van Velsen