Afgelopen donderdag heeft Van Velsen Rally Sport in besloten kring een laatste teampresentatie gegeven.
Ons racecrew (Aad, Marco en Michel) werden deze avond verrast door onze assistentiecrew (Rachel, Arie, Bart en Rob) met een zelf ingezongen lied. Niet live, maar compleet met videoclip! Dit was een mooie start van de laatste teampresentatie.
Laatste teampresentatie? Op de vraag of het team gaat stoppen antwoord Aad: “We zullen niet helemaal stoppen, daar vinden wij het spelletje te leuk voor. Wel wordt de komende Africa Eco Race waarschijnlijk de laatste grote rally”. Met een grote rally bedoelt Aad een rally van 10 of meer etappes of een afwezigheid van ruim 2 weken.
“Na de Africa Eco Race laten we alles even bezinken en dan gaan we zo rond maart een keer gezellig rond de tafel om de plannen, ideeën en mogelijkheden door te nemen. Binnen Europa zijn er nog veel korte rally’s waar je met de truck ook aan kan deelnemen. Dat zijn rally’s van een paar dagen. Dit vergt minder tijd in de voorbereidingen, minder papierrompslomp en qua budget ook goed te doen”.
Op de vraag of het team er klaar voor is om af te reizen naar Afrika antwoord Aad: “De racetruck staat er spic en span bij. We hebben alles gecheckt en waar nodig aangepast of onderdelen vervangen. We hebben startnummer 401, de tweede positie op de startstreep en we zijn nog nooit lager geëindigd dan onze startpositie. De lat ligt hiermee natuurlijk wel hoog, het is een hele mooie uitdaging en daar gaan we weer volledig voor”.
Al jaren heeft Van Velsen Rally Sport een vast team die afreizen naar de rally.
In de racetruck zitten Aad van Velsen (coureur), Marco Siemons (navigator) en Michel van Velsen (monteur). Als assistentieteam gaan Rachel van Lier (teammanager), René (Arie) Verhagen (monteur), Bart Versteegen (hoofdmonteur, chauffeur) en Kees Vis (monteur, chauffeur) mee. Kees Vis heeft al met het team meegedraaid tijdens de Breslaurally in 2022 en vervangt Rob van Rijswijk tijdens de Africa Eco Race. Met een team wat goed op elkaar ingespeeld is, moet dit weer een mooie rally gaan worden.
Eerst gaat het team met hun familie kerst vieren en de donderdag daarna zullen de trucks vertrekken richting Menton. Op vrijdag vertrekken de overige teamleden en zullen zij ook in Menton aansluiten. In Menton vinden alle keuringen (technisch en administratief) plaats. Op zaterdagavond is er een showstart in Monaco waarna de teams op zondag vertrekken naar de haven om in te schepen voor de overtocht naar het Afrikaanse continent.
Op 2 januari vindt de eerste etappe plaats en barst de strijd los. Op 7 januari hebben is na 5 etappes de rustdag. Na iedere etappe wordt de racetruck nagekeken, maar op de rustdag krijgt de racetruck een grotere inspectiebeurt. Waar het voor het ene team meevalt qua onderhoud, is het andere team van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat hard aan het werk. De rustdag ook wel klusdag genoemd want van echt rusten komt meestal niet veel. De truck wordt klaargestoomd voor de grote duinenpartijen in Mauritanië. Na de duinen van Mauritanië volgt Senegal met een eindsprint naar de finish bij Lac Rose in het echte Dakar op 14 januari.
Dinsdag 16 januari komt het team weer in Stompwijk aan en zullen zij bij goed resultaat vanaf 20.00 uur in Partyherberg Het Blesse Paard (vh De Bles) hun verhalen komen vertellen. Iedereen is welkom, maar de kosten van de drankjes zijn wel voor eigen rekening. Houdt onze social media (facebook, instagram) in de gaten, mocht het team onverhoopt uitvallen of er een andere reden zijn, dan gaat deze avond niet door.
Nieuwsgiering geworden naar de zangkwaliteiten van het assistentieteam? Kijk op onze facebook of instagram voor de videoclip.
De teamleden wenst iedereen fijne kerstdagen, een mooie jaarwisseling en alle goeds voor 2024!
Ze hopen dinsdag de 16e met hele mooie verhalen Partyherberg Het Blesse Paard te vullen!
Foto’s: Tim Buitenhuis