Het Van Velsen Rally Sport Team uit Stompwijk is onlangs teruggekeerd uit Marokko. Daar werd namelijk de Morocco Desert Challenge verreden. Het Van Velsen Rally Sport Team stond voor de derde keer aan de start van deze roemruchte rally, wederom in het Truck Klassement. Met Aad van Velsen blikken we terug op een uitermate zware rally.
Het is inmiddels bijna traditie dat het Van Velsen Rally Sport Team niet lager eindigt dan hun startnummer aangeeft. Voor deze rally was het startnummer #509, dus moest er bij de eerste negen gefinisht worden. Een nobel streven en tevens een hele opgave wanneer de absolute top met gevestigde namen uit heel Europa aan de start verschijnen. Met onder andere Dakarwinnaar Janus van Kasteren ook aan de start.
Dat het warm zou worden was wel bekend, maar dat het zó warm zou zijn had niemand voorzien. Er werden warmterecords gebroken tijdens de rally. De temperatuur liep regelmatig op tot 46 graden en in de cabine was het tussen de 60 en 65 graden.
Het eerste gedeelte van de rally bestond voornamelijk uit technische paden met veel stenen. Nog nooit heeft het team zoveel banden stuk gereden in één rally. Maar ondanks de vele lekke banden wisten Aad en zijn team ruim binnen de top tien te finishen. Er was direct na deze eerste etappe al groot onderhoud aan de truck nodig en dus werkten de monteurs de hele nacht door zodat er de volgende dag kon weer gestart worden. Er waren nu en dan extra ‘lussen’ in het traject ingepland. De crew hoeft dan niet achter de truck aan te reizen, aangezien de start en finish van de etappe zich op dezelfde locatie bevinden. Een welkom rustmoment voor de monteurs dus.
Bij thuiskomst van de vijfde etappe kreeg het team een extreem zware klap te verwerken. Het nieuws dat tijdens deze etappe motorrijder en vriend van het team Bram van der Wouden, vermoedelijk door oververhitting, is overleden sloeg in als een bom. Op zo’n moment is de rally even niet meer belangrijk en probeert ieder voor zich deze enorme klap te verwerken.
Het team weet zich te herpakken en gaat etappe zes in met een foto van Bram op de cabine. De motorrijders rijden deze dag niet en de etappe is ingekort van 343 naar 160 kilometer.
Duinachtig terrein is waar Van Velsen rally Sport het verschil kan maken. Etappe zeven zou een ‘duinetappe’ worden maar ook deze etappe werd ingekort. “De grootste en mooiste duinpartijen zijn uit de etappe geschrapt. Heel jammer, maar ik snap het wel. De warmte was echt bijna niet te doen. We waren gewoon op visite in de hel.” Aldus Aad van Velsen.
De achtste en tevens laatste etappe was slechts 100 kilometer lang. Desondanks viel na 60 kilometer de motor uit. Het bleek dat het team de deksel van het brandstof vocht afscheidingsfilter onderweg verloren was. Desondanks werd de finish gehaald en is uiteindelijk de traditie ruimschoots in ere gehouden: het Van Velsen rally Sport Team behaalde op deze Morocco Desert Challenge een zeer indrukwekkende vierde plaats!
Terug in Stompwijk blijkt dat deze rally er bij iedereen flink ingehakt heeft. Het team heeft de spullen van Bram van de Wouden mee terug genomen om ze vervolgens aan zijn vrouw te kunnen overhandigen. Het hele team heeft meer hersteltijd nodig dan gebruikelijk is; deze rally is hen niet in de koude kleren gaan zitten. Zelfs zodanig dat, na goed overleg besloten is om de Breslau Rally, die in juni 2023 plaats zal vinden, over te slaan. “We concentreren ons nu eerst op het afscheid van Bram.” Zegt Aad. “Ondertussen is iedereen nog in de weer met de verwerking en het herstel van de enorme inspanningen en hitte. Om nu direct weer aan de slag te moeten voor een volgende rally vinden wij geen goed plan. We moeten eerst even alles laten bezinken. Daarna gaan we ons focussen op de plannen voor volgend jaar.”