Aan de Dr. van Noortstraat in Stompwijk moeten 27 woningen komen verdeeld over 19 ééngezinswoningen en acht sociale huurappartementen. Er komen 52 parkeerplaatsen bij. Het gaat om een project van Niersman bouw/ontwikkeling/vastgoed.
De panden worden in blokken verdeeld. Tussen de nummers 92 en 100 komen 24 woningen verdeeld over vijf blokken. Vier woningen komen direct aan de straat, de rest op het achterterrein. Bij nummer 122 komen drie woningen op het achterterrein.
De woningen krijgen een eigen in/uitgang vanaf de Dr. van Noortstraat. Parkeren vindt ook op eigen terrein plaats.
De woningen worden 4,8 tot 5,4 meter breed, 9 meter diep. De blokken worden 9,3 meter hoog. Ze worden voorzien van een puntdak. Sommigen krijgen balkons. De sociale woningen zijn beneden- en etagewoningen.
Voor de bouw moeten de panden 98, 112 en 120 verdwijnen, net als de opstallen er achter. Uit onderzoek is al gebleken dat de bodem op een aantal plekken zodanig vervuild is, dat sanering nodig is. Het gaat dan om Dr. van Noortstraat 94, 94A, 98, 112 en 114. Er is bovendien nog een archeologisch onderzoek nodig.
Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan.
Werken aan fietspad Stompwijk
Het tegel fietspad langs de N206 (Leiden-Zoetermeer) bij Stompwijk wordt vervangen door een nieuw en breder fietspad bestaande uit asfalt. Tegelijk met de werkzaamheden wordt de oeverbescherming van de Stompwijkse Vaart die ter plaatse loopt vervangen, en wordt de kade waarop het fietspad ligt verhoogd. Opdrachtgevers zijn het Hoogheemraadschap Rijnland en de provincie Zuid-Holland.
Dat blijkt uit de vergunningaanvraag bij de gemeente. De werkzaamheden vinden plaats tussen de kruising van de N206 met de Dr. van Noortstraat en Oosteinde 3. Een afstand van 765 meter. De haagbeuk langs het fietspad wordt over een afstand van 470 meter weggehaald. In de plaats daarvan komt er tussen het water en het fietspad een staalmat hekwerk. Het fietspad zelf, nu 2,1 meter breed, wordt 40 centimeter breder gemaakt.
Er zijn al langer klachten over de slechte staat van het fietspad. Volgens het Hoogheemraadschap voldoen ook de oeverbescherming en de kadehoogte niet meer aan de normen. Wanneer de werken starten en hoe lang ze gaan duren is nog niet bekend gemaakt. Omdat het bestaande fietspad wordt opgebroken zal er ook een alternatieve fietsverbinding ingesteld moeten worden.