Breslau Rallye Poland

Vrijdagochtend zijn we met onze assistentietruck en nieuwe rallytruck vertrokken naar Polen. De Breslau Rallye in Polen is nieuw voor ons team, dus we wilden ruim op tijd, in ieder geval met daglicht, arriveren. Omdat er in de zomermaanden een rijverbod tussen 18.00-22.00 uur voor vrachtwagens geldt, moesten we dus echt heel vroeg vertrekken. We hebben een mooie plek op het bivak gevonden en alles opgesteld zoals het altijd in het bivak opgesteld staat. De monteurs zijn allemaal goed op elkaar ingespeeld. Arie Verhagen, Rob van Rijswijk, Bart Versteegen en Rachel van Lier zijn de vaste assistentieteamleden. Marco Siemons, onze navigator tijdens de vorige rallies, is ook mee maar zal deze rally niet navigeren i.v.m. een opleiding en gaat dinsdag weer naar huis. 

Richard Eygenraam, Matthieu Mooren en Nicoline van Velsen hebben zich deze keer aangesloten bij het assistentieteam. Zij hebben heel veel meegeholpen in de voorbereidingen en omdat deze rally een korte rally is, kunnen zij ook een keer mee. Rob Steltman zal maandag aansluiten.

De cabincrew Aad van Velsen, coureur, Raph van den Elshout, navigator en Michel van Velsen zullen de Scania door het parcours loodsen.

Het bivak vult zich lekker. Het begint inmiddels een reünie van rallydeelnemers  worden. Er zijn ruim 400 teams ingeschreven. Van de 28 truckteams zijn er 16 vanuit Nederland. Dit jaar is het het grootste deelnemersveld wat de organisatie ooit heeft gehad en wordt hierdoor wel “de Dakar van Europa” genoemd. De teams die klaar zijn met deze keuringen zijn aan het socializen of zijn bezig om de laatste puntjes op de i te zetten. De sfeer is gezellig en gemoedelijk.

De deelnemers zullen geen grote duinen tegenkomen, maar wel grote zandvlaktes en zullen een groot bosgebied doorkruisen. Ook water wordt hier niet genegeerd en komt in het roadbook voor. Grootste uitdaging tijdens deze rally is vooral het navigeren. Er zijn veel korte noots in het roadbook wat betekent dat er op veel punten gelet moet worden die kort, snel, op elkaar volgen. Deze punten zijn voornamelijk bochten, maar ook waarschuwingen voor bijvoorbeeld grote kuilen. Wanneer men te snel gaat, loopt men het risico om een noot te missen wat juist heel veel tijd kan gaan kosten. Samenwerken in de cabine is hierbij heel belangrijk.

Vrijdagmiddag hebben wij de administratieve keuring gehad. Hier wordt al het papierwerk, inschrijving, betalingen, paspoorten, auto- en verzekeringspapieren, etc gecontroleerd. Als dit in orde is, mag je door naar de technische keuring. Deze hebben wij zaterdagochtend gehad. Tijdens deze keuring controleren ze of de truck aan alle voorgeschreven veiligheidseisen voldoet. Ook deze keuring is met goed gevolg doorstaan.

Op zaterdag gonst het in het bivak. Alle teams zijn bezig. Het ene team arriveert en zoekt een mooi plekje, het andere team maakt zich op voor de administratieve keuring en weer anderen staan klaar voor de technische keuring.  Onze monteurs kunnen niet stilzitten. In onze werkplaats hebben zij een “takkenvanger” gemaakt. Het is een soort The A-Teamachtige constructie die onze truck moet beschermen tegen laag hangende takken. Hij is functioneel en goed, maar toch moet ie nog wat perfecter en in het bivak krijgt hij een upgrade. Zo hebben ze nog een paar dingetjes die in het bivak gedaan kunnen worden die niet direct noodzakelijk zijn, maar wel gedaan kunnen worden. Dit met de wetenschap dat we 2 dagen op het bivak moeten wachten voordat de start plaatsvindt.

Zelfs op zondag gaan er nog teams naar de administratieve en technische  keuringen. 

Begin van de avond is de breefing en ontvangen we de starttijden voor maandag.

Ons team is er helemaal klaar voor, de truck staat helemaal klaar dus wat ons betreft kan het maandag worden!

Wil je de truck op de special volgen: https://live.geotraq.org/poland-2021/