B&W gaan akkoord met een verbreding van de A4 van 2 x 4 naar 2 x 5 rijstroken. Daarbij moeten er wel geluidwerende voorzieningen komen bij Vlietland, Stompwijk, De Star (Leidschendam) en Overgoo (Leidschendam).
Dat blijkt uit een brief die de burgemeester namens B&W aan minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) heeft gezonden. Bij de verbreding van de A4 leggen B&W de nadruk op de effecten voor leefbaarheid en gezondheid.
Met de verbreding verwachten B&W minder verkeer op de N14. Wel vragen ze een verbetering van de toestand op de N206: de weg Zoetermeer – Leiden via Stompwijk met aansluiting op de A4.
Bestaande geluidwerende voorzieningen langs de A4 moeten ook na de verbreding terugkomen. Daarnaast moeten er nieuwe voorzieningen bij komen, aldus B&W. De voorzieningen moeten, indien mogelijk, uitgerust worden met zonnepanelen.
Omdat de verbreding van de A4 ook effect heeft op waterlopen langs de snelweg willen B&W ook daarover meepraten. Men pleit voor natuurvriendelijke oevers. Meepraten willen B&W ook over de vormgeving van het nieuwe A4-viaduct in de Kniplaan.
De A4 mag geen barrière worden, aldus B&W. Aan weerszijden is ‘groencompensatie’ nodig. Ook moet er voor gezorgd worden dat leefgebieden van dieren met elkaar verbonden blijven.