50 jaar tussen de wielen

arie hooymans 001

 

Rijwielen en bromfietsen, benzine en diesel; Arie Hooymans is al 50 jaar van alle markten thuis. Zijn vader, ook Arie, begon in 1930 een eigen rijwielhandel. Na de oorlog kwamen er meer auto’s en nam hij er een benzinepomp bij. Arie junior ging naar de technische school en de handelsavondschool voor het Middenstandsdiploma. Toen hij in 1963 op zijn 20e uit militaire dienst kwam, begon hij voor zich zelf. In de schuur op het erf van Cors van den Bosch. De vakdiploma’s kwamen er ook via avondstudie.  

Zonder water

Zonder water, maar mèt een kolenkachel kon hij zich daar redden. De milieu eisen waren nog in opkomst. Brommers en fietsen werden nog schoongemaakt met een mengsel van petroleum en olie. Alles was vaak stoffig en vet. Ook de overall’s. Zijn vrouw was er druk mee.

Desnoods uitkoken; schoon moesten ze.

Het was een volle boel in de oude kleine schuur. Nieuwe fietsen stonden in dozen opgestapeld. Overal accessoires, gereedschappen enzovoort. Maar Arie wist altijd precies te vinden wat hij zocht.  

Kouwe prak

“Het waren mooie tijden,“ aldus Arie. Volgens zijn kinderen was hij van half acht ’s morgens tot half acht ’s avonds in de weer. Ze woonden nog verderop aan de Meerlaan en later aan de Van Santhorststraat. Dus voor koffie en eten moest de tent even dicht. Of de kinderen mochten om de beurt de benzinepomp bemannen. Terwijl zijn eten voor de zoveelste keer koud stond te worden plakte hij nog even een band of tankte benzine. Dat is nu wel makkelijker. Met een pasje kunnen klanten zelf tanken.  

Een nieuwe winkel

De gemeente wilde op hun plek huizen bouwen; de Van Merodestraat. Arie had zijn oog al laten vallen op een stuk grond aan de overkant van de Meerlaan. Dat had nog heel wat voeten in aarde. Maar in februari 1980 werd met de bouw begonnen en in het najaar konden ze daar de werkplaats en de winkel openen. Ook de benzinepomp wordt telkens weer aan de eisen van de tijd aangepast. De nieuwe voorschriften vliegen je als pomphouder om de oren.

En dat is maar goed ook. Veiligheid voor alles. Een dichte bak onder het geheel is natuurlijk beter voor het milieu. De hele levering en beprijzen door de benzinemaatschappij gaan tegenwoordig via GPS.

 Vrije tijd

Vakanties zaten er als ZZP-er die eerste jaren ook nog helemaal niet in. De laatste jaren is hij ’s maandags gesloten en kunnen ze wel vaker en verder weg met de caravan. Op latere leeftijd ging Arie nog leren zwemmen om met de familie te kunnen meedoen op de camping. Van fietsenmakers zou je verwachten dat ze vaak op de fiets zitten. Maar ze wandelen liever.  

Een opvolger is nog niet in zicht. Maar dat is ook helemaal niet aan de orde. Arie gaat ondanks zijn 70 jaren nog lekker door. Ook voor schaatsen slijpen; vlak, noren, en kunstschaatsen heeft hij de nieuwste spullen in huis. En ook van E-bikes weet hij alles af.

 Trappetje

Van de winkel naar de benzinepomp en weer terug; hoe vaak zal hij dat trappetje niet zijn afgegaan? Hij heeft er een snel loopje voor ontwikkeld. 

Eén keer ging het toch mis. Het schilderwerk van het pand doet hij graag zelf. Dat gaat doorgaans ook goed. Maar nu rolde hij om met een pot verf en een trap en eindigde geverfd en al bij de deur van het pand…………. 

 Arie gefeliciteerd. Nog vele jaren ! (en voorzichtig met het trappetje…….)

 Agnes van Boheemen-Vollebregt