De dijk waarop de Stompwijkse weg ligt is ondergronds zwaar vervuild met zware metalen en PAK’s (Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen). De vervuiling zit op een diepte van 0,5 tot 2 meter. Ook de berm van de weg is licht tot sterk vervuild. Het grondwater is her en der zwaar vervuild met een PAK-achtige olie.
Dat heeft bodemonderzoek uitgevoerd door het bureau BK Ingenieurs uitgewezen. In mei 2016 heeft het bureau de gemeente de resultaten doen toekomen. Volgens BK diende er een saneringsplan opgesteld te worden voor de hele weg (zo’n 4 kilometer) en de berm. In 2017 begon BAM Infra met het repareren en deels vervangen van de kadewand langs de Stompwijkseweg en daarna met een nieuwe bestrating. De werken werden begin 2018 afgerond.
Op basis van het werk van BK maakte het bureau Multiconsult een saneringsplan voor de Stompwijkseweg ten behoeve van BAM Infra. Multiconsult stelde daarin dat een snelle sanering niet nodig was. De vervuiling betekende geen onaanvaardbare risico’s voor de mens en het ecosysteem.
BAM Infra haalde de bovenste 45 centimeter van de grond onder de bestrating weg. Volgens BK was die grond schoon. Verder werd alleen ‘indien nodig’ dieper gegraven. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij leidingen, kabels, waterinlaten, rioolleidingen en ankerelementen. De bij het dieper graven vrijgekomen grond werd ‘zintuigelijk’ op vervuiling beoordeeld. De meest sterk verontreinigde grond werd afgevoerd en door schone grond vervangen.
Vanuit de gemeente noch de provincie (bevoegd gezag inzake ernstige milieuvervuiling) werden doelstellingen voor de sanering aangegeven, noch nieuwe te bereiken waarden. Dat gebeurde ook niet ten aanzien van het grondwater.
Inmiddels is duidelijk dat de weg opnieuw open moet vanwege kabels en leidingen. Netwerkbeheerder Stedin (gas en stroom) heeft vergunning gevraagd voor het aanleggen van een nieuwe aansluiting ter hoogte van Stompwijkseweg 12A. Stedin stelt daarin dat de hele Stompwijkseweg een geval is van ernstige bodemvervuiling en dat er een ‘deel saneringsplan’ is voor de kade en de wegconstructie.
Stedin moet voor de aansluiting het wegdek open maken. Het bedrijf verwacht te stuiten op zware metalen, PAK’s en PCB’s (polychloorbifenylen) in de grond. Dat Stedin de weg wil openhalen is opvallend. Onlangs berichtten B&W nog dat voor de werken aan de weg aan de nutsbedrijven was gevraagd of er voor hen nog iets moest gebeuren. Na de werken zou de weg de eerste vijf jaar onaangeroerd blijven.
Overigens zijn er langs de Stompwijkseweg nog twee plekken die qua vervuiling extra aandacht nodig hebben: Stompwijkseweg 44 en 88. Op beide locaties waren in het verleden tankstations, aldus BK. Multiconsult rept daar niet over.