Kraamzorgbureau Wereld Wonder

Ze noemen zichzelf geen directeur op hun visitekaartjes, dat schept te veel afstand. Feit is echter dat Lianne den Haan en Ellen Bolleboom onder de naam Wereld Wonder op 7 mei een eigen kraamzorgbureau op de wereld hebben gezet. Dat is nogal wat.

Hoe komt dat zo?
Lianne legt uit: ‘Het kraamzorgbureau waar ik vestigingsmanager was, ging opeens failliet. Nou ja, opeens, het zat er al een tijdje aan te komen want er waren in de afgelopen jaren al eerder onderdelen van de organisatie in de problemen geraakt. Ik stond voor de keuze om ófwel af te wachten of ze een doorstart zouden maken en me dan te schikken in de nieuwe situatie ófwel de kans te grijpen om mijn eigen ideeën vorm te geven en zelf een bureau op te richten.´
Ze besprak de situatie met haar zus, Ellen, en in minder dan geen tijd was de beslissing genomen: het was nu of nooit, ze gingen voor zichzelf beginnen!

Hectiek
Daar zitten ze dan, de directieleden van Wereld Wonder, tegenover mij aan de eettafel van Lianne. Ze kijken elkaar glunderend aan. ´Het is allemaal verschrikkelijk snel gegaan´ beaamt Ellen. ‘We hadden al wel eerder eens plannen gemaakt om voor onszelf te beginnen, maar nu kwam het ineens pats boem op ons pad. En ja, dan moet je snel zijn.´ Kleine bijkomstigheid was dat Lianne zojuist bevallen was van haar derde kind. En waar iedere kraamvrouw de tijd neemt om bij te komen van de bevalling en van haar baby te genieten, zette Lianne zichzelf in de hoogste versnelling. Met schitterend resultaat, dat is waar, een zakelijk wereldwonder. Het gloednieuwe zoontje Maarten is nu 12 weken oud en met geamuseerde nuchterheid verklaart Lianne dat er van een rustige kraamtijd inderdaad niets terecht is gekomen.
Plotseling moest er met alles en iedereen overlegd worden. Om te beginnen met de kraamverzorgenden uit de failliete organisatie, 45 in getal, waarmee de zussen evenzoveel sollicitatiegesprekken moesten voeren. Vervolgens moesten ze verzekeringsmaatschappijen bezoeken vanwege de contracten. Van Oldenzaal tot Rotterdam, met elk bedrijf hebben de dames contact gehad. En vergeet niet de overeenkomsten met de verloskundigen in de regio. Wereld Wonder bestrijkt een behoorlijk gebied, ruwweg de driehoek Leiden Den Haag Gouda. Collega kraambureaus werden met een bezoek vereerd, organisaties voor borstvoeding kregen bericht van Wereld Wonder, er moesten juridische aspecten geregeld worden en zonder een accountant kom je ook niet ver. Kortom, het was nogal hectisch. Dat de kraamtijd van Lianne niet helemaal volgens het geijkte patroon verliep, wil ik graag geloven.

Visitekaartje
´Maar de belangrijkste contacten zijn toch wel die met je medewerkers en met de kraamvrouwen´ verklaart Lianne nadrukkelijk. Ellen vult aan ´Onze medewerkers zijn het visitekaartje van ons bureau. Als wij voor de juiste arbeidsvoorwaarden zorgen en een goed contact met ze onderhouden, zullen zij hun werk met plezier doen. Dat willen we graag goed voor elkaar hebben. Bijscholing is ook een belangrijk onderdeel van ons personeelsbeleid. En we draaien zelf bereikbaarheidsdiensten mee, dat is een simpele doch doeltreffende manier om de vinger aan de pols en de lijnen kort te houden.´
Al pratende passeren de opleidingen en diploma’s van de meiden de revue en vertellen ze over de WHO code (Wereldgezondheidsorganisatie) voor borstvoeding die is opgesteld op aanwijzing van Unicef.

Financiën
Lianne en Ellen zijn van mening dat kraamzorg geen commerciële aangelegenheid is. Dat is niet geheel volgens de opvattingen van minister Hoogervorst van Volksgezondheid. Lianne wordt er niet warm of koud van: ‘Ik heb niet de indruk dat de minister ooit in de gezondheidszorg heeft gewerkt.’ Daarmee is de kous af. Zorg is niet commercieel en als je rijk wilt worden, kan je beter iets anders gaan doen. Niet dat de dames van plan zijn om hun bedrijf geen stevig financieel fundament te geven – zie de accountant – maar zij vinden dat kwaliteit voorop komt en dat dat op zijn beurt tot een gezonde financiële situatie leidt. Simpel. ‘We gaan er vast en zeker een goede boterham mee verdienen’ aldus de meiden.

Kraamzorg
En waar zouden wij zijn zonder de kraamvrouw in dit geheel. Zij is degene die in dit interview een centrale plaats inneemt. Lianne en Ellen zijn zélf moeder maar gegeven hun opleidingen ook op het professionele vlak deskundig: Lianne is van origine kraamverzorgster en Ellen werkte voor zij aan dit avontuur begon op het kinderdagverblijf in Zoeterwoude. Conclusie: de meiden weten zowel vanuit vakkundig oogpunt als gevoelsmatig wat goede kraamzorg inhoudt. Lianne hanteert een overzichtelijke filosofie: ´Je levert kwaliteit als alles op rolletjes loopt.’ Ze vervolgt: ‘Het begint bij het intakegesprek met de aanstaande moeder. Zo´n eerste contact is heel belangrijk. Op dat moment proberen we uit te vinden wat de kraamvrouw van de zorg verwacht en andersom geven wij informatie over wat wij kunnen leveren: zorg op maat voor de kraamvrouw en haar kindje. We maken afspraken over het aantal zorguren, en we geven de garantie dat de moeder tijdens haar kraamtijd steeds dezelfde kraamverzorgende mag verwachten. Als er om welke reden dan ook iets moet worden aangepast, is dat altijd bespreekbaar. We zullen er alles aan doen om de kraamtijd zo aangenaam mogelijk te maken.’ ‘Kraamzorg is praten’ vult Ellen aan. ‘Kraamzorg heeft vooral met emotie te maken.’

Test
De dames zijn het roerend eens. Het is praten en nog eens praten. Ook zij tweeën hebben de afgelopen weken heel wat afgepraat. Het was de ultieme zustertest. Ze verklaren eensgezind dat er in de aanlooptijd geen onvertogen woord is gevallen en dat er nauwelijks verschil van opvatting was over hoe Wereld Wonder opgetuigd en geleid moet worden. Ze gaan niet voor het grote geld, dat zeiden ze al. Een tweede huis op de Bahama’s is niet waar zij naar streven. En landelijk willen ze ook niet worden. Gewoon een regionaal en vooral goed kraamzorgbureau bestieren, dat is waar zij naar streven.

Wereld Wonder
De eerste weken waren erg druk maar nu de boel op de rails staat, genieten de gezusters weer een goede nachtrust. Dat ze er zonder fysieke kleerscheuren vanaf zijn gekomen, is vooral te danken aan de onvoorwaardelijke steun van hun ouders en schoonouders. Zouden die er niet geweest zijn dan had de directie van Wereld Wonder ondertussen aan het infuus gehangen. En ook over hun partners niets dan goeds: ‘We zagen elkaar vaker dan onze echtgenoten’ giechelen ze, ‘’t is dat we nog nét niet bij elkaar sliepen maar het scheelde niet veel’. Over de echtgenoten en vaders en moeders wordt royaal de loftrompet gestoken. Dat maakt dat ik de meiden zou willen omarmen.
En dan de naam nog: Wereld Wonder. Hij voelt goed aan in je hoofd, maar wat is de ratio erachter? ‘Daar is goed over nagedacht’ verzekert Lianne. ‘We hebben zowel veel autochtone als allochtone cliënten, vandaar wereld. En hoeveel baby’s je ook geboren ziet worden, het is een blijft een wonder. Toch?’ Er klinkt ontroering in haar stem die ze snel verdoezelt in een extra knuffeltje voor haar zoontje waarna ze vervolgt, ‘Sjaak Jansen zei in het kerstnummer van de Dorpsketting dat je, als je gezond bent 1000 wensen hebt, maar als je ziek bent heb je er maar één. Zo is het, een gezond kindje krijgen is en blijft een wonder.’

Thea Ambagtsheer
Kraamzorg Wereld Wonder, Dotterbloem 5, 2266MA Stompwijk, 5801970, www.wereld wonder.nl