Vorige week hebben we jullie bijgepraat tot en met zondag, nu zullen we jullie bij praten over het verdere vervolg:
Eindelijk is het maandag! Dé dag dat het gaat beginnen. ’s Ochtends moest de truck om 9.47 uur bij de organisatie neergezet worden. De starttijd voor de eerste etappe was om 11.47 uur. Dat werd dus wachten. En wat ga je dan doen in een bivak? De monteurs hadden hier al rekening mee gehouden en een dartbord en -pijlen meegenomen. Zij hadden hun eigen PDC (Pools Dart Competitie). Het was echt een stil moment in het bivak. Waar je de hele dag ratelde sleutels, spuiten luchtslangen en startende motors hoorde, hoorde je nu alleen het gebrom van de aggregaten.
Er heerst een gezonde wedstrijdspanning. Eindelijk is het daar, het moment waar zo naar uitgekeken werd, de eerste wedstrijdetappe met de nieuwe rallytruck, de Scania. Als 4e gestart en als 6e gefinisht is al boven verwachting, wanneer men bedenkt dat Aad, Raph en Michel in een nieuwe rallytruck met een andere cabincrew-opstelling rijden.
Op maandag werden er 2 etappes gereden. 1 in de ochtend en 1 in de middag. In de middagetappe ging het ze zelfs zo goed af, dat ze als 2e over de finish kwamen. Na een technische inspectie bleek de lager van de steekas kapot was. Oei, flinke klus voor de monteurs Arie, Rob, Richard, Bart en Marco…Ze hebben een nacht lang gesleuteld en waren om 7.00 uur klaar. Om 10.05 uur moesten Aad, Raph en Michel starten. Wat een prestatie hebben de monteurs geleverd!
Dinsdag hebben de mannen 3 etappes voor de kiezen: 2 dag etappes en 1 nacht etappe. De eerste etappe ging super! Als eerste over de finish gekomen. Er heerste een jubelstemming in het team wat snel omsloeg. Een gebroken bladveer en we hebben 1 uur de tijd voor vertrek naar de volgende start. Dat is handen uit de mouwen steken en als een geoliede machine gaan de monteurs aan de slag en echt, ze zijn er zelf mega trots op, ze hebben het gered binnen de tijd. Echt een mooi momentje voor ons team. Aad, Raph en Michel vertrekken netjes op tijd naar de start.
Helaas aan het begin van de etappe bleek er weer een bladveer gebroken te zijn en moesten ze behouden rijden. Dit heeft hun wel een paar plekken in het klassement gekost. Na binnenkomst in het bivak, was er gelukkig genoeg tijd om deze bladveer te vervangen. Daarbij werden er op het dak ook nog extra lampen gemonteerd, zodat de truck ook meer verlichting aan de zijkanten heeft.
De nachtetappe is een bijzondere etappe. In het donker op zoek naar het juiste spoor. Veel teams hebben het op moeten geven en zijn onverrichte zaken terug in het bivak gekomen. Echter, Aad, Raph en Michel hadden het spoor snel te pakken en zijn netjes volgens het roadbook binnengekomen, als eerste! De monteurs zijn uit bed getrommeld toen Aad, Raph en Michel gefinisht waren. Dit was al de afspraak omdat de truck weer gechecked moest worden voor de volgende etappe. Het hele team stond de cabincrew op te wachten en onder luid applaus werden zij in het bivak onthaald.
Na even bijgepraat te hebben gingen de monteurs aan de gang. Wederom een nachtje doorgehaald. En weer netjes op tijd klaar!
Op woensdag was er maar één etappe en een verhuizing naar het volgende bivak. Als de rallytruck vertrekt, wordt alles ingepakt. We parkeren op een parkeerterrein buiten het bivak voor het geval de rallytruck panne heeft of op de trailer geladen moet worden voor het volgende bivak. Het is ruim 100km rijden.
Na een kort telefoontje kunnen we gaan rijden. De rallytruck was als 3e over de finish gekomen en goed uit de strijd. Zij rijden zelf naar het bivak. Onderweg komen we ze tegen. Zij moeten zich eerst nog melden in het eerste bivak voordat ze door mogen naar het tweede bivak.
Bij aankomst in het bivak was het even zoeken naar een mooie plek. En hoe we het makkelijkst naar deze plek konden komen. Er stonden al wat assistentietrucks verzakt en dat wilden wij natuurlijk niet.
Na het opbouwen van het bivak arriveerde de rallytruck en gingen de monteurs direct aan de slag. Ze waren lekker op tijd klaar.
Vrijdagochtend konden Aad, Raph en Michel met een gerust hart op pad. Echter was er wel wat gezonde wedstrijdspanning! Ze stonden tweede op 12sec van nummer drie in het klassement.
Zouden ze deze plek vast kunnen houden?
Eerste etappe ging goed en bouwden ze zelfs nog wat tijdmarge op! Voor de tweede etappe nog even snel een lekke band wisselen. Helaas hebben ze in de tweede etappe door een navigatiefoutje hun tweede plek verspeeld.
Maar des al niet te min, zijn ze op een hele mooie derde plek in deze rally geëindigd met 3 etappe overwinningen.
We zijn super trots op het hele team: Aad, Raph en Michel voor hun prestaties op de tracks, Arie, Rob, Richard, Bart en Marco voor hun sleutelwerk in het bivak, Rachel voor al het regelwerk en overleg met de organisatie en de zorg voor de teamleden in het bivak, Rob, Matthieu en Nicoline voor de mooie beelden.
We hebben enorm genoten!!!