Verbreding A4 blijft nodig

De verbreding van de A4 tussen de N206(Leiden-Zoeterwoude-Zoetermeer) en de N14 in Leidschendam-Voorburg blijft nodig, ondanks een afname in mobiliteit door coronamaatregelen. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het effect van corona wordt ‘beperkt’ genoemd. Als de pandemie voorbij is en de economie weer opveert neemt ook de mobiliteit weer toe. Daarbij komt ook nog het effect van bevolkingsgroei.

De A4 moet er in beide richtingen een rijbaan bij krijgen. Dit wordt in de middenberm en/of in de berm van de weg aangelegd. De werken moeten na 2026 beginnen. De A4 heeft nu te weinig capaciteit voor het verkeersaanbod. Dat leidt dagelijks tot files en ongelukken.

Volgens het ministerie zijn het stimuleren van openbaar vervoer en de fiets alsmede de aanleg van mobiliteitshubs (overstapplaatsen) geen alternatieven voor de verbreding van de A4.

Wel wil het ministerie gaan werken met digitale technieken en communicatie (smart mobility) om het verkeersaanbod te beïnvloeden. Ook zal met werkgevers in de omgeving gesproken gaan worden zodat werknemers niet allemaal op dezelfde tijden met hun auto’s gebruik moeten maken van de A4.

Er wordt nu eerst een milieu effectrapportage (MER) van de verbreding opgesteld. Daarin komt ook aandacht voor duurzaamheid. Daarbij valt te denken aan het combineren van de werken met voorzieningen ter opwekking van energie (zonnepanelen/windmolens); een natuurlijke en ecologische inpassing van de weg; voorzieningen om zware regenval de baas te kunnen.

Kijk voor meer informatie kijk op:

https://www.a4burgerveen-n14.nl/default.aspx