Afgesproken controles van het grondwater rondom de Meeslouwerplas om te kunnen achterhalen of de stort van baggerslib in de plas een negatief effect had op het grondwater, hebben nooit plaatsgevonden. Dat hebben Gedeputeerde Staten in een brief aan Provinciale Staten laten weten.
De afspraak dateert uit 2012, twee jaar nadat de baggerstort in de plas begon. Er zouden vier zogenoemde peilbuizen komen: ten zuidoosten van de Meeslouwerplas, tussen Meeslouwerplas en Starrevaart, ten zuidoosten van de Starrevaart en ten oosten van de Meeslouwerplas. Om de twee tot drie jaar zouden er controles plaatsvinden.
GS melden dat de afspraken zijn gemaakt tussen de provincie, Hoogheemraadschap van Rijnland (bevoegd gezag) en de BAM, storter van de bagger. Deze zijn echter ‘nooit opgevolgd’, zo is recent gebleken bij de afronding van de baggerstort.
‘Het doel van de monitoring was om de interactie van de te verwerken grond/bagger in de Meeslouwerplas en het grondwater te kunnen volgen. Nu duidelijk is dat er geen grondwatermonitoring heeft plaatsgevonden wordt advies ingewonnen bij specialisten van het Hoogheemraadschap Rijnland en provincie Zuid-Holland over mogelijke vervolgacties’, aldus GS.
BAM heeft tien jaar lang bagger in de Meeslouwerplas gestort om die minder diep te maken en de oevers stabiel te krijgen. Op 3 december is de stort formeel afgerond. Het Hoogheemraadschap Rijnland wil begin 2021 een controle afronden. Daaruit moet blijken of BAM zich aan alle regels en voorwaarden heeft gehouden. Daarbij wordt ook gekeken naar de bodemkwaliteit van de Meeslouwerplas.
Nieuw plan geluidscherm Vlietland
Houten, tijdelijke geluidschermen op enige afstand van de weg. Dit is het voorstel van Gedeputeerde Staten (GS) van Zuid-Holland om de geluidoverlast van de A4 bij natuur- en recreatiegebied Vlietland terug te dringen. GS willen een en ander nader gaan onderzoeken. Er is 5 miljoen euro beschikbaar voor het project.
Er ligt al sinds 2009 een verplichting voor de provincie om een 3 meter hoog geluidscherm bij de A4 te realiseren. Begin 2019 beloofden GS dat ook echt te gaan doen nadat Provinciale Staten daar in een motie om hadden gevraagd.
GS laten in een brief aan Provinciale Staten nu weten dat er drie problemen zijn: een toekomstige verbreding van de A4 met een rijstrook (na 2025), een gasleiding van de Gasunie langs de snelweg (mag niet op gebouwd worden) en het feit dat niet alle grond provinciaal bezit is.
GS stellen nu het volgende voor:
– een aarden geluidwal bij het noordelijke deel van Vlietland (tussen Jan Bakkersloot en Vinkesloot) wordt geen 1,5 meter doch 3 meter hoog. Het gaat om een stuk van 700 meter. Kosten 0,4 miljoen euro,
– bij de Noordplas wordt bekeken of er een houten scherm kan komen op enige afstand van de A4 (nabij het fietspad) en of dat toereikend is om de geluidoverlast te beperken. Een scherm bij de A4 dat later in verband met de verbreding van de snelweg verplaatst moet worden, kost te veel. Het gaat om 842 meter. Kosten 1,9 miljoen euro,
– bij de Meeslouwerplas wordt ook bekeken of er een houten scherm kan komen op enige afstand van de A4 en of dat toereikend is om de geluidoverlast te beperken. Het gaat om een stuk van 1072 meter. Er staat al een scherm van 605 meter. Dat zou verplaatst kunnen worden. Kosten 1 miljoen euro,
– Bij de Starrevaartplas moet onderzocht worden wat het beste is: een scherm, een aarden wal of andere geluid beperkende maatregelen. Gezocht wordt naar een creatieve oplossing. Het gaat om een stuk van 1185 meter. Kosten 1,7 miljoen euro.
GS gaan voor het hele traject uit van een geluidwerende voorziening die 3 meter hoog is. Zaken als mogelijke weerkaatsing van geluid richting Stompwijk, begroeiing en ecologische effecten moeten nog nader worden bezien.
Over een voorstel van B&W Leidschendam-Voorburg om ook aan de Stompwijkse kant van de A4 een geluidscherm te plaatsen, zeggen GS niets.