De verbreding van de A4 tot twee keer vijf rijstroken levert binnen Leidschendam-Voorburg talrijke problemen op. Dat bleek tijdens een informatieavond van Rijkswaterstaat over de voornemens. De wegwerken zouden in 2026 moeten starten.
De verbreding van de A4 vindt aan de west- en oostkant van de weg plaats. Dat betekent:
– een door de provincie gepland geluidscherm langs de A4 ter hoogte van Vlietland moet nadat het gebouwd is, weer verplaatst worden, of moet nu al verder van de weg afgezet worden. Obstakels daarbij: er ligt een sloot langs de A4 alsmede een gasleiding van de Gasunie. Die gasleiding ligt aan de oppervlakte. Daar bij of boven mag niet gebouwd worden,
– de Starrevaartsloot en -tocht langs de westkant van de A4 moet verplaatst worden,
– De Merenburger botenverhuur aan de oostkant van de A4 moet daar verdwijnen,
– De Meerburgerlaan aan de oostkant van de A4 moet verlegd worden,
– Aan de oostkant dienen grondeigenaren een deel van hun bezit op te ge ven voor de werken aan de A4,
– Het viaduct over de A4 in de Kniplaan moet vervangen worden voor de ver breding van de snelweg.
Volgens berekeningen van Rijkswaterstaat zal de verbreding de doorstroming op de A4 ten goede komen. Daarnaast zal dat ook meer verkeer aantrekken. Op de A4 bij Leidschendam-Voorburg wordt een 7 procent toename van verkeer op de A4 verwacht, op het stuk N14/Prins Clausplein/Voorburg een toename van 2 procent. Ondanks de verbreding zal het druk op de weg blijven en zal filevorming blijven voorkomen.
Rijkswaterstaat voorziet niet meer geluidoverlast of luchtvervuiling voor de omgeving door de verbreding van de A4. Wel zijn er negatieve effecten voor de ruimtelijke kwaliteit (Vlietland en Stompwijk), de bodem, het water, de natuur en de duurzaamheid.