Een nagekomen verslag van een eigenwijze A3 van vorige week
Na een winderige zaterdag volgde een redelijk windstille zondag met een heerlijk fietstemperatuurtje. Vol goede moed naar de startplaats vertrokken om vandaaruit te gaan koersen richting ’s Gravenzande. Aldaar aangekomen werd ik met een schuine blik aangekeken, zoals een hond je aankijkt als je thuiskomt en hij heeft in een onverlaten moment heel je hoekbank kapot gevreten, herken je dat?? Er moest dus wel iets aan de hand zijn, maar wat? Al snel kwam uit het niets de vraag of ik vandaag niet liever met de B mee zou willen rijden. Een aparte vraagstelling die je beslist niet verwacht. Wat zou daar de bedoeling van zijn? Er werd zo links en rechts al iets geprutteld van: ja…, de voorzitter rijdt mee, kunnen we dat nou wel doen? En ik had nog steeds niet in de smiezen wat er aan de hand was. Even later kwam de aap uit de mouw: voor de A3 werd vandaag de toerkalender aan de laars gelapt, bestemming ’s Gravenzande werd geskipped en de rit heeft een andere eindbestemming. Ah, dat verklaarde natuurlijk alle geheimzinnigheid. Fraude plegen omtrent de toerkalender terwijl het opperhoofd in de buurt is.., dat vraagt natuurlijk om roering. Bij het vaststellen van de toerkalender waren er destijds natuurlijk al wat meningsverschillen over diverse locaties, waar onder andere deze bestemming er één van was. Het blijkt ook dat de A3 vorige week (tijdens mijn afwezigheid) heeft bekokstoofd om af te wijken van de kalender en richting Baambrugge wilde fietsen. Zo gezegd zo gedaan: de koers werd ingezet richting noordoost, iedereen was het ermee eens in ik stond schaakmat! Dan laat ik mij natuurlijk niet kennen en fiets natuurlijk gewoon braaf mee, tegelijkertijd voel ik dat ik op de volgende vergadering iets heb uit te leggen. Eén van de hoofddoelen van de toerclub wordt met deze actie diep getart. Een andere doelstelling is dat iedereen het naar zijn zin heeft bij de toerclub, dus vooruit dan maar weer! Overigens hebben we ondanks deze consternatie 110 prachtige kilometers weggetrapt inclusief 3 lekke banden overwonnen. En de koffietent in Baambrugge is uitstekend!
Verder is er nog wel iets het vernoemen waard, en dat is: de Fluit van Fried… Voor de tweede maal dit seizoen was hij hoorbaar! Voor de rit in het Summerland-weekend was hij in de lucht, en nu (met een klein duwtje in de rug) was hij weer te horen. Wat doet Fried’s Fluit nou precies: Heel simpel, het is het startsignaal! Normaal gesproken vertrekt de A1 stipt op tijd en de overige groepen volgen dan als makke schapen. Bij tijd en wijlen wil de A1 op het aangegeven starttijdstip nog wel eens captain-loos zijn en dat zorgt voor ongewenst oponthoud. Enkele weken geleden bespeelde Fried onaangekondigd op zo een startmoment zijn Fluit en iedereen maakte aanstalten voor het vertrek. Een geweldige actie! Sindsdien hangt zijn fluitje standby aan zijn stuur en afgelopen zondag was het om 9.32 uur de hoogste tijd om bespeeld te worden. Fried had niet gerekend op het commando tot fluiten, dus het ontbrak hem waarschijnlijk aan tijd een flinke teug lucht te nemen en een oorverdovende startfluit te laten horen. Maar, de aandacht was gevestigd en de start was daar. Het werkt dus goed! Wat mij betreft houden we de Fluit van Fried erin. Hans Nieuwland