De gemeente Leidschendam-Voorburg krijgt een nieuwe huisstijl. Vandaag ondertekenen communicatiebureau Walvis & Mosmans en de gemeente het contract voor de ontwerpopdracht. Inwoners worden gevraagd mee te denken.
Het inmiddels zestien jaar oude logo en de huisstijl zijn destijds ontworpen voor ‘print’, want digitale media waren er toen nog niet (veel). Tegenwoordig wordt print nauwelijks nog ingezet, digitale middelen des te meer. Ook bij de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het huidige logo voldoet qua vormgeving niet meer aan deze tijd. Het huidige logo met zijn lange naam en gedetailleerde ‘poppetjes’ in het beeldmerk is digitaal niet meer goed toepasbaar en herkenbaar. De gemeenteraad besloot daarom in de begroting geld beschikbaar te stellen voor een nieuwe huisstijl. De gemeentelijke uitingen krijgen een nieuw, eigentijds logo en een bijpassende huisstijl. Om kosten te besparen, wordt het aantal gemeentelijke uitingen teruggebracht. Het officiële stadswapen blijft uiteraard bestaan.
Lokale ontwerper
Verschillende bedrijven kregen de kans om een voorstel te doen. Walvis & Mosmans kwam met het beste voorstel. Een communicatiebureau waarvan de eigenaren naar eigen zeggen “heel veel zin hebben om deze opdracht te doen”, aangezien zij zijn geboren en getogen in Leidschendam-Voorburg en hier nog steeds wonen. Tjeerd Walvis: “wij kennen de stad en vinden het een eer om voor onze eigen gemeente een nieuwe huisstijl te ontwerpen”.
Inwoners denken mee
In januari start de voorbereiding van het ontwerp. In deze fase wordt zoveel mogelijk informatie verzameld bij een dwarsdoorsnede van inwoners, bedrijven, gemeenteraad en medewerkers. Zij zullen worden gevraagd naar hun idee over de identiteit van hun stad. In welke vorm dat precies gaat gebeuren, wordt in januari uitgewerkt. Naar verwachting is de huisstijl voor de zomer van 2019 gereed.