De tijd staat niet stil, gelukkig

Wat was het leven vroeger toch makkelijk. Alles werd  thuis gebracht door de slager, melkman, bakker, groenteboer en kruidenier en naar tevredenheid. Het was buffelen op die bakfiets en transportfietsen.

De kentering van al die luxe is verdwenen in de jaren 60/70. De mensen bleven niet meer thuis voor de bezorging. Kinderen en moeders fladderden uit naar school en werk. Huishoudelijk werk was niet meer alleen voor de vrouwen bedoeld. Een eigen inkomen voor de vrouwen paste goed in het tijdsbeeld. Dus verdwenen ook de ondernemers uit het straatbeeld.

Het koopgedrag, is nog steeds in beroering door veranderingen. Grote winkels vallen  om, zoals V&D. Schoenen- en kledingwinkels, leggen het loodje. Het vreemde is dat de mensen nu alles weer thuis laten bezorgen door via internet te bestellen.

Internet is het nieuwe kopen geworden, met digitaal advies en de prijsvergelijkingensite en dan aan de slag met de beste deal. Het blijft altijd een gok of het past of niet.

Tijd voor nemen om te bekijken, of bij kleding het voelen en ruiken of te passen is uit de tijd. Nu worden de steden, dorpen, straten overspoeld met bezorg bussen. Dus het thuis bezorgen is weer terug in het straatbeeld zo als het vroeger was.

Daar maken o.a. AH, Jumbo, Pic Nic, Bol.com Zalando hun omzet mee. Dus de behoefte aan thuis bezorgen komt weer in trek. In steden staan veel winkels leeg en als  het gemis van de winkel doordringt komen ze misschien ook wel weer terug. Kunnen de bestelbussen weer uit het straatbeeld verdwijnen en komen de winkels weer in beeld waar shoppen inmiddels een belevenis is geworden. De vernieuwingen en veranderingen zullen altijd in beweging blijven. Gelukkig  maar.

Het maakt allemaal niet uit, als er maar werkgelegenheid uit voortvloeit. Of het vroeger beter was, ik weet het niet. Terugkijken dus heeft echt geen zin meer. We leven tenslotte in een vernieuwende tijd en daar moeten wij het mee doen. Vooruit kijken is dus de toekomst voor de nieuwe jonge ondernemer.

Wybo Suijten