Afgelopen zondag was het weer prima weer voor een fietstocht en ondanks de vakantieperiode kwamen veel leden opdagen. Ruim 60 stonden er aan het vertrek voor een zomerse rit naar Harmelen of Noordwijk.
De A1 vertrok met maar liefst 15 rijders en zette meteen koers richting Alphen. Onderweg viel het ons op dat het erg rustig was. We kwamen bijna geen fietsers tegen en ook ander verkeer was er niet veel. Dat is natuurlijk lekker voor ons, bijvoorbeeld in de Meije, waar de weg zo slingert dat je tegenliggers vaak pas laat ziet aankomen. Omdat we het toch wel jammer vinden dat het pittoreske Haarzuilens niet meer op de kalender staat maakten we er nu een gecombineerde rit van. Op weg naar Harmelen reden we dwars door Haarzuilens heen. Een enkeling begon te twijfelen of we dan toch hier koffie zouden drinken, maar de route werd gewoon vervolgd langs het kasteel en na 5km waren we alsnog als eerste bij de koffietent. De terugweg verliep zonder al te veel omwegen via Woerden en Bodegraven zodat we na ruim 100km weer terug waren.
Arno van Rijn
De B vertrok met z’n 11-en (9 mannen/ 2 vrouwen) naar Harmelen. We hadden een prominente gastrijder in de gelederen: onze oud-kopman Wim Vergeer. Hij bracht ook fantastisch fietsweer mee! Wim en Jaap, aan de kop, toverden een mooie route met vele landelijke weggetjes uit de hoge hoed. Ik ben nog nooit zo fluitend naar een koffiestop gereden. Met 50 km op de teller arriveerden we bij de koffiestop, het restaurant “Het Wapen van Harmelen”. Het buitenterras was reeds vol met de A-groepen dus namen we binnen plaats aan de ronde tafel. De koffie met appelgebak smaakten weer prima. Op de terugweg namen we bij Woerden een handbediend pontje om een klein watertje over te steken. Er stond geen naamplaat van het watertje, echter wel een uitgebreide handleiding voor de bediening van het pontje. Samengevat: door aan het juiste wiel te draaien, spant zich een ketting waardoor het pontje naar de overkant wordt getrokken. Hoe zou drs. P dit omschreven hebben? Jammer genoeg kunnen we het hem niet meer vragen. Om 13.00 uur bolden we Stompwijk binnen met 95 km op de teller. Thuis in Leiden stond er 120 km op de teller.
Hans Heemskerk
Om half negen ging de C1 van start met 7 vrouwen en 1 man. Deze man had het voor deze keer voor het zeggen bij de dames. Via de Meer en Geerpolder naar de Kniplaan, over de Overhaalbrug richting Stevenshof, Leiden.
Maar toen in Voorschoten was er al onmin, maar Willem hield vol dat hij mocht zeggen waar de rit heen ging. Iedereen ging achter de leider, of moet ik leider nu met een lange IJ schrijven????
Via Rijnsburg, Katwijk over de boulevard door de duinen naar Noordwijk, een prachtige route met dit zomerse weer. Onderweg nog een extra drinkpauze ingelast vanwege de hoge temperaturen want er werden snelheden gehaald van boven de 30 km per uur. Maar ja, wij hebben geen volgauto’s waarin aardige mannen en vrouwen zitten die ons bidons aanreiken. En wanneer je met zo’n snelheid vooruit gaat ben je natuurlijk heel snel bij de koffiestop. De Tour rijders zouden er jaloers op worden.
Gelukkig kwam er net een tafel vrij waar de hele C1 kon zitten. Daar hebben we genoten van de koffie en toen is er besloten de kortste weg naar huis te nemen. In Stompwijk aangekomen hadden we 55 km op de teller staan en was iedereen weer heelhuids thuis.
Willem Overdevest
Aanstaande zondag 31 juli is voor de A en B de zomerse rit naar ’s Gravenzande terug op de kalender. De C gaat naar Nieuwveen bij de sluisjes. Vertrek is om 8.30u bij de sporthal.