Deze Facebook-actie werd deze zomer gestart door C&A en Pink Ribbon. Fleur Suijten twijfelde geen moment en binnen no time had de grafisch ontwerper een mooi concept ingezonden. Wat bleek Fleur behoort tot één van de vier winnaars. In oktober hangt haar T-shirt bij C&A in de schappen.
“Ik ben heel actief op Facebook en daar zag ik deze wedstrijd voorbij komen. Ik ben normaal helemaal geen type dat aan wedstrijden meedoet maar doordat de actie van C&A was en voor Pink Ribbon besloot ik mee te doen. Niet zozeer voor mezelf maar voor mijn moeder, Jannie Suijten – van Leeuwen, die twee jaar geleden aan longkanker is overleden”, vertelt Fleur Suijten. “Mijn moeder heeft in totaal 25 jaar bij C&A gewerkt dus ik vond die samenkomst van C&A en de strijd tegen kanker erg toepasselijk. Uit liefde en respect voor haar doorzettingsvermogen heb ik dit ontwerp gemaakt.”
Het ontwerp van Fleur bestaat uit roze lijnen die zijn gewikkeld om de borststreek. “Toepasselijk omdat de lijnen bescherming bieden maar daardoor ook juist aandacht vragen”, zegt ze over haar ontwerp. Het ontwerpen van een T-shirt voor de wedstrijd ging voor Fleur razendsnel. Als grafisch ontwerper is het bedenken en ontwikkelen natuurlijk een dagelijkse bezigheid. “Toch ben ik meestal lang op een ontwerp aan het broeden. Bij het T-shirt was het anders. Ik had het ontwerp vrij snel bedacht, het ging als het ware vanzelf” vertelt ze. De ontwerpen werden op Facebook geplaatst en het ontwerp van Fleur kreeg veel ‘likes’. Daarnaast boog een jury met onder andere Pink Ribbon-ambassadrice Quinty Trustfull zich over de ontwerpen.
Fleur is natuurlijk erg trots dat juist haar ontwerp tot de vier winnende T-shirts behoort. “De T-shirts zijn in productie genomen en worden voorzien van een label met de naam, foto en motivatie van de ontwerper. Vanaf oktober hangen de T-shirts in alle C&A vestigingen in de Benelux. Oók zijn de T-shirts online verkrijgbaar via www.cena.nl en wehkamp.nl. Per verkocht T-shirt gaat er 5 euro naar Pink Ribbon! ”
“Mijn moeder was een heel bijzondere en motiverende vrouw”, vertelt Fleur. “Ik weet zeker dat ze heel erg trots zou zijn geweest. Zij heeft mij in alles gesteund, net als mijn vader.
In 2008 heb ik twee tekenfiguren ontworpen: Olli en Jeujeu, twee grappige vriendjes voor baby’s en peuters. Inmiddels ben ik gestart met de verkoop van Olli en Jeujeu producten, zoals kleding, knuffels en andere cadeaus via de webwinkel: www.ollienjeujeu.nl Mijn moeder vond het ook een geweldig concept en stimuleerde mij hiermee door te gaan. Mijn moeder is nog steeds een voorbeeld voor mij. Met veel bewondering kijk ik terug hoe sterk zij, ook tijdens haar ziekte, in het leven heeft gestaan”, vertelt Suijten. “De laatste periode was voor mij zeer intens.”
In oktober is het borstkankermaand. Dan wordt er door Pink Ribbon extra aandacht besteed aan de strijd tegen borstkanker en vanaf die tijd worden ook de T-shirts bij C&A verkocht.
Fleur Suijten
Fleur Suijten is zelfstandig grafisch ontwerper (www.fleursuijten.nl). Zij ontwikkelt o.a corporate identities voor diverse bedrijven en instellingen. Daarnaast heeft ze een eigen webwinkel met een uitgebreid assortiment Olli en Jeujeu producten voor baby’s en peuters: www.ollienjeujeu.nl
Bovenstaand artikel is eerder geplaatst in het Streekblad Zoetermeer op donderdag 13 september 2012.