Ondanks de harde wind afgelopen zondag kwamen er toch nog zo’n 75 fietsen aan de start van deze TT toertocht door bollenvelden naar Lisse. De groepen gingen allemaal hun eigen weg en bij de ontmoeting met de eerste bollenvelden bleek er nog maar weinig tulpen te staan. De natuur is vroeg of misschien hebben wij deze tocht te laat gepland dachten wij in eerste instantie. Later bleek dat er nog genoeg stond. De tochten van onze club hebben altijd de zelfde intentie. De heenweg en een stukje van de terugweg wordt altijd creatief bedacht, een stukje zo, een ommetje zo, kortom een zo leuk mogelijke route en het liefst over wegen die men nog nooit heeft gereden. De resterende route voert meestal over bekende wegen die een snelle en kortste verbinding hebben met het thuisfront. Ook deze week slaagde de wegkapitein, met hulp van hun mederijders, erin dit goed in te vullen
De A1 had een slechte start. Nog op het erf van T.C. merkte Arno dat zijn achterband best zacht aanvoelde. Die was thuis toch echt een stuk harder geweest. Hij moest dus eerst een bandje wisselen. Inmiddels vertrokken de andere groepen wel alvast. Zo kon de A1 het eens van de andere kant bekijken. Normaal vertrekt de A1 als eerste en zien ze eigenlijk nooit het ritueel van de een voor een vertrekkende groepen.
De A2 groepen reden in twee pelotons naar de kantine van fietsvereniging de Bollenstreek. De wind was hun vriend want deze waaide hard in de rug, hierdoor was het makkelijk fietsen. Nu nog terug en dat was een stuk zwaarder. Het tempo zakte naar snelheden over de 25 km p.u. Met sterke mannen op kop werd deze 78 km lange rit naar het einde reden en konden we zeggen we dit weer hadden volbracht. Een goede training voor volgende week want moeten er ook veel kilometer worden gereden.
De B vertrok met z’n zestienen. Heen, lekker voordewind en dus voldoende tijd om links en rechts een blik op de kleurrijke tulpenvelden aus Holland te aanschouwen. We arriveerden alweer als eerste bij de koffie. De terugweg, met harde tegenwind, was het alleen maar stumpen en heb ik geen bollen meer gezien. De B renners die het een keertje bij de A2 gingen proberen zullen op de terugweg wel flink afgezien hebben.
C groepen
Fietsen blijft blijkbaar voor iedereen een leuke en sportieve bezigheid voor de zondagochtend, want wederom stonden er weer vele fietsers klaar aan de start. Ondanks de wisselvallige weersvoorspellingen telde ik er in totaal, geloof ik, 74. Misschien zit ik er ’n paar naast, want doordat ze allemaal dezelfde kant opgingen en de A1 door een lekke band van Arno niet als eerste weggingen waren sommige even de “weg” kwijt. En ik de tel! Wij reden voor de verandering een andere route naar Lisse via Voorschoten, Stevenshof, door Rijnsburg, via Voorhout naar de koffietent. Door de gunstige ‘meewind’ werden er hoge snelheden gehaald. Er ging zelfs een gerucht dat de A1 op de (vrijwel verlaten) boulevard in Noordwijk wel 50 ging, zodat ze zelfs bijna geflitst werden!
Na de koffie, waar Elly van Heeringen bijna niet uitgekletst raakte met d’r oude clubmaatjes, kozen we zo goed al het kon een beschutte route, want het viel soms niet mee met nu veel tegenwind. Maar met het afwisselen van de kopvrouwen/mannen ging het toch voorspoedig en waren we om half 1 met 53km weer thuis.
De C2 viel het allemaal een beetje tegen. Bij het naar de start rijden was het al opgevallen hoeveel wind er stond en dachten er een paar over maar af te haken. Maar dan gaat het voor de wind weer goed en zie je ze toch weer in Lisse aankomen. Maar dan moeten ze toch weer terug en als je dan maar met 5 man/vrouw bent, komt het toch meestal op de sterkste neer, als die er zijn! Maar ze zijn er ook gekomen. Ze waren om 13.00u thuis met 55km.
Aanstaande woensdag, Koninginnedag, rijden we weer het rondje Haarlemmermeer. Vertrek vanaf de parkeerplaats bij Het Blesse Paard om 8.30 uur. Het zal een rit van ruim 100 km worden. De B kan de Haarlemmermeer dwars oversteken, zodat het een rondje van 80 km wordt. Aanstaande zondag verwachten we uiteraard (bijna) alle leden bij de Elfdorpentocht te zien om een van de schitterende routes te rijden. Tot dan.
Arno van Rijn, Hans Heemskerk en Annie van Rijn