Toerclub Stompwijk

Op deze mooie nazomerzondag stonden weer zo’n 60 fietsers klaar voor de wekelijkse clubrit. We kunnen er echt geen genoeg van krijgen met dit weer.

De A1 vertrok opnieuw met 14 man, waaronder weer eens een gastrenner. Ook Pascal was erbij, maar hij vervolgde vanaf Bodegraven solo zijn route van ruim 150km naar Nunspeet. Hij gebruikte heel slim onze groep om een stuk mee te liften, want ook daarna had hij vrijwel alles tegenwind. Wij ging-en verder naar Woerden en Linschoten om vanaf daar weer terug te draaien richting Oudewater. Na de nodige bochten in de Linschoterdijk zagen we daar toch ineens het bordje van Theetuin de Kwakel en konden we in de remmen. Bij deze koffiestop zit je letterlijk in de tuin tussen de fruitbomen en met allerlei kunstzinnige versierselen die ook te koop zijn. Een relaxte en bijzondere locatie. We zaten er al even voordat we erachter kwamen dat we de bestelling zelf bij de koffiekeet moesten doorgeven en afhalen. De meisjes hadden het meteen druk met zoveel klanten en het klaarmaken van het ‘gebak’. Ook na het 2e bakkie had niet iedereen haast om te vertrekken, maar het was toch weer tijd om de route te vervolgen. Via Oudewater maakten we een ommetje langs Cabauw om bij Schoonhoven weer op bekende wegen uit te komen. De route langs Vlist, Haastrecht en Gouda is voor iedereen gesneden koek al is er soms even twijfel als de captain niet snel genoeg roept waar we heen gaan. Er zijn immers ook vele wegen die naar Stompwijk leiden. Al ruim voor Stompwijk was iedereen afgeslagen voor de kortste weg naar huis, zodat ik na bijna 110km solo terug in Stompwijk arriveerde.

Arno van Rijn

Nazomeren met de A2

De maand september kan nu al de boeken in als een mooie nazomerperiode van 2020. Het was dan ook prachtig fietsweer op zondagochtend, nog wel wat fris maar geen wolkje aan de lucht! 13 Man van de A2 hadden zich gemeld bij de start. En natuurlijk was iedereen weer benieuwd wat voor een bijzondere tocht Sjaak nu weer voor ons in petto zou hebben. Edoch, geen verrassende paadjes of wegen langs onbekende dorpjes maar het werd (wellicht geïnspireerd door de prachtige prestatie van Pogacar in de Tour afgelopen zaterdag ) een sportieve rit op een snel en geaccidenteerd parcours. De snelheid van de A2 mannen moest blijkbaar eens getest worden. Richting Meyendel dus, wel even een lusje ingebouwd naar de Waalsdorpervlakte (ik heb overigens het idee dat weinigen de Bourbonklok hebben opgemerkt) en daarna vol het gas erop door de duinen naar Katwijk, Noordwijk richting de Zilk. Wel oppassen want rijden met een grote groep blijft altijd met wat risico, zeker door de duinen. In het wielercafé “De Ruigenhoek” werden we weer even met de neus op de feiten gedrukt van het Coronatijdperk. We moesten vooraf Coronaformulieren invullen en er werd nadrukkelijk door het personeel gewezen op de 1,5 meter afstandsregel. Daardoor hadden we wel het halve terras in bezit genomen. De koffie en de appeltaart lieten we ons echter zeer goed smaken! Na de pauze werd koers gezet richting het volgende snelle gedeelte van de rit. Via Bennebroek de brug over van de Ringvaart en knallen maar weer! En dat lukte prima met een stevige wind in de rug. Tot aan de brug bij Vredeburg werd het tempo er goed ingehouden en haalden we de nodige andere racefietsers in waarvan een aantal direct aanhaakten. Toen we uiteindelijk de brug opdraaiden zag ik dat onze groep aardig was uitgegroeid tot een heus peloton. Daarna via Rijpwetering (langs café-restaurant “Paerdeburgh” met in de tuin het bekende beeld van de zo onfortuinlijke Joop Zoetemelk op deze zondag en vanwaar de Avond-etappe van de NOS zondagavond werd uitgezonden), naar Leiderdorp, Zoeterwoude Rijndijk en Gelderswoude om uiteindelijk met 106 km op de teller in Stompwijk te arriveren, ruim op tijd om de finish van de 24 uur van Le Mans nog te kunnen zien!

Loek van Santen

De C1 groep

Begon de dag nog fris met zo`n 10°, maar na de koffie konden de jasjes wel weer uit. Onze groep bestond uit 10 personen en dit keer nam Peter de captain-rol op zich. Het zou weer een verrassende route worden, die begon al met de Middelweg en dan via verschillende wijken van Zoetermeer, een soort van Sight Seeing…, waarna we uiteindelijk bij het Bentwoud uitkwamen. Dan Boskoop, Waddinxveen en eerlijk gezegd weet ik het niet zo goed meer tot we weer op bekend terrein kwamen en herkende ik de weg naar Reeuwijk. Langs de mooie plassen, maar even achter elkaar rijden en door Gouda naar de dijk van Haastrecht. Na zo`n 30 km kwam de koffietent in het zicht. Langs de weg, op de stoep, waren ook tafels en stoelen gezet en de koffie liet niet lang op zich wachten. Het is altijd een gezellige stop-plek zo op de hoek bij de brug, waar ook veel bootverkeer langs komt. Populair ook bij fietsers en wielrenners. Bij het weggaan zagen we de groep van de A3 ook op het terras zitten. Voor de route terug weer door Gouda en via de grachten naar Moerkapelle en Kruisweg. Leuk om zo weer eens op andere wegen te komen, want even later blijken we ineens bij het sport complex van het Van Tuyl park te rijden. Via de wijk Seghwaert brengen we Peter, Marja en Jan thuis en de rest is rond 12.30 uur ook thuis aan gekomen met 65 km. erbij. Weer een mooie fietsdag achter de rug.

Volgende week is de laatste “officiële” rit. Sommigen willen daarna nog door fietsen, als het weer het toelaat. We vertrekken dan om 9.00uur. (komende zondag gewoon om 8.30 uur)

Annie van Rijn

C2

Wij vertrokken met 8 fietsers deze frisse ochtend naar het Rietveld in Hazerswoude dorp. Met een leuk ommetje kwamen we via Zoeterwoude, Hazerswoude Rijndijk, Koudekerk a/d Rijn, Hoogmade, Woubrugge en Alphen a/d Rijn, om tenslotte met 34 km bij Klein Giethoorn op het terras uit te komen. Wij waren de eerste gasten, maar al gauw stroomde het terras vol met fietsers en wandelaars. We komen hier altijd graag. Voor de terugweg fietsten we eerst een stukje terug en kwamen toen de B groep tegen. Vervolgens de nieuw gemaakte Dijkgraafweg uit gefietst en via de Roemer naar de Hoogeveenseweg. Wij dachten dat het hier rustig zou zijn, maar we kwamen evengoed veel fietsers tegen. In Benthuizen werd weer eens gekozen voor het Molenslootpad. Best een lang eind en toen weer alles tegenwind. Voor mij het moment om te ‘breken’ om vervolgens in Gelderswoude weer samen te komen. Heerlijk zijn we het laatste stukje huiswaarts gefietst en waren wij om 12.15 uur thuis met 55 km op de teller. Vandaag werden we nog eens ingehaald door 2 ligfietsen. Eentje was een velomobiel met een toeter, die klonk als van een auto. Alleen maar goed, want je moet ze de kost geven hoeveel wielrenners er zonder bel rijden. Dat is op zijn zachtst gezegd niet fijn! Het was prachtig fietsweer en we konden blijven genieten van de mooie nazomerdag. Ook ’s middags natuurlijk de slotetappe van de Tour de France naar de Champs-Élysées, welke voor Jumbo-Visma daags eerder in een anticlimax eindigde. Voor mij nog steeds petje af voor de prestatie! De gele trui was dit jaar voor de Sloveense Tadej Pogacar. Om in het wielrennen te blijven: geweldig van Anna van der Breggen om de Giro Rosa te winnen. Vooral om dat de beoogde winnares Annemiek van Vleuten met pech de wedstrijd moest staken. Wat is het toch een prachtige en enerverende sport!