Toerclub Stompwijk

En wederom, was het stukje van de C2 vorige week bij ons in de spam beland…. Wederom sorry Lia……. redactie

De C2

Om 08.30 uur vertrokken wij in de regen met vier fietsers voor een koffiestop in Zevenhuizen. Voordat we in Zoetermeer waren was het al weer droog, maar uiteindelijk hebben we in totaal nog drie buien moeten trotseren. De nieuwe TC kleding werd snel nat, maar zodra de bui over was, werd het ook weer snel droog gewaaid. We wilden tot aan Rotterdam fietsen, maar moesten noodgedwongen over de laatste brug de Rotte over vanwege een afsluiting. De Rechter Rottekade werd weer ingewisseld voor de Linker Rottekade. Bij de Roerdomp aangekomen met 30 km werden wij op een oorlogsmonumentje gewezen van onder andere de schutter John McCormick. Hij was in februari 1945 in de Geerpolder met acht anderen levend uit het vliegtuigtoestel gekomen, welke een noodlanding moest maken. Vervolgens heeft hij ondergedoken gezeten en zich aangesloten bij Het Verzet van Zoetermeer. Eind april, net voor de bevrijding, is hij met een aantal anderen verraden en in Zevenhuizen vlakbij de koffietent doodgeschoten. Bij toeval kwam een van ons dit te weten en op www.johnmccormick.nl is veel te lezen voor de liefhebbers. Om 10.15 uur konden wij van een wel verdiend bakkie genieten. Wij waren niet de enige TC’ers die vanmorgen deze koffietent hadden gekozen. Onderwijl werden we ook nog bijgepraat over de woudaapjes, die hier gebroed hadden. Vorig jaar werd deze zeldzame vogel, familie van de reiger, ook gesignaleerd bij de Noord-AA in Zoetermeer. We vervolgden onze terug route richting Moerkapelle en via de kortste weg naar het Bentwoud. Opgemerkt moet worden, dat het Bentwoud vaak in onze routes voorkomt. Je kan er op verschillende manieren doorheen en het is daar heerlijk fietsen op brede fietspaden. Via de Benthuizer plas en de Bovenmeer klokten wij met een lekker zonnetje om even voor 12.00 uur thuis af met bijna 50 km op de teller en een geschiedenis verhaal rijker!

Groetjes, Lia de Jong-Zwetsloot

Verslag A2 “Van de regen in de drup”

Na de behoorlijk natte clubrit van de vorige week had ik de stille hoop dat we nu weer  droog op weg zouden kunnen gaan. Helaas, de weergoden hadden anders beslist, sterker, had kwam al ruim voor de start met bakken uit de hemel. Zeker degenen die van buiten Stompwijk komen en er al een ritje op hadden zitten richting start hadden al een aardig nat pak. Na gezamenlijk beraad werd besloten om eerst tegenwind te gaan rijden. Een ritje door de duinen leek daarom een goede optie. De bekende route, Wassenaar, Katwijk, Noordwijk en verder. Het waaide bijzonder hard langs de zee en de fikse regenbuien geselden de renners (6 man) van de A2. Gelukkig een paar sterke mannen aan boord die de rest goed uit de wind konden houden. Naast een paar verloren racefietsers kwamen we nauwelijks andere mede-weggebruikers tegen maar zo gek was dat niet. Frans had bedacht om de koffiepauze te houden in het ‘Broodthuis’ aan de Langervelderslag. Een leuk strandtentje met aardige bediening. En passant vertelde Frans nog even dat hij jarig was en de traktatie (koffie met een heerlijke appelpunt) op zijn rekening kwam. Super bedankt Frans en nog van harte!

De terugweg richting de Zilk, een stuk langs de Ringvaart, over de Weteringbrug, fietspad langs de Braassemermeer, Koudekerk en vervolgens richting Stompwijk. Met argusogen hield ik de lucht in de gaten, links en rechts dreigende donkere wolkenpakketten maar wonder boven wonder hielden we het droog. Lekker fietsen voor de wind, stevig tempo  erin en het viel ons op dat de nieuwe fietskleding lekker snel opdroogt dus dat maakte de terugtocht er alleen maar aangenamer op.

Met ruim 97 km op de teller arriveerden we weer in Stompwijk.  Ondanks de wind en regen toch weer een leuk tochtje. Maar gaan we het volgende week wel droog houden?

Loek van Santen

C1 De lusjes-route…

Wat een getwijfel…gaan we nu wel of niet fietsen, we hadden niet zoveel zin om nat te regenen! Kregen wel door dat de anderen van onze groep ook wel wilden fietsen. Dus een seintje gegeven dat ze ons tegemoet konden komen en kunnen dan met zijn 12en, inclusief een dame van de B groep, een kwartiertje later, op weg naar Leimuiden. Het is dan wonderwel droog en geloof het of niet…we hebben geen spetter meer gehad! De rit voerde naar Leiderdorp, Hoogmade en langs de Wijde Aa, toch verrassend als er iemand aangeeft hier nog nooit gefietst te hebben! Het voordeel van minder goed weer is dat het er lekker rustig is. De wind hebben we behoorlijk tegen en dat merken we goed, vooral later bij een open stuk in Rijnsaterwoude waar we via een omleiding langs de N207 rijden. Na 30 km arriveerden we bij Café de Keyzer en waren zeker aan een bakkie toe. Buiten waren 2 grote tafels vrij en we splitsten ons in 2 groepen. Toen Sjaak met de koffie kwam haalde hij er toch nog een paar stoeltjes bij, zodat we echt op anderhalve meter konden zitten van elkaar. De laatste nieuwtjes werden uitgewisseld en zo ook de vele valpartijen in de net gestarte Tour de France, door de vele hevige regenbuien van zo`n 100 mm, gingen er meerdere renners onderuit, wat een schrik telkens! Na nog even een jarig clublid te hebben toegezongen, via de mobiel, vertrokken we weer. Over de Leimuiderbrug en langs de Ringvaart, altijd vreemd als je de route tegengesteld rijdt. Wat gaat dat super zo voor de wind. Dan over de brug bij Weteringbrug en vervolgens Oude Wetering, Roelofarendsveen en langs de plassen van de prachtige Braassem. De wind is behoorlijk aangewakkerd en moeten de captains af en toe een tandje zachter. Aangekomen bij het Cronestein park neemt de captain een verkeerd pad en komt er zomaar een extra lus bij, daar zaten sommigen niet op te wachten denk ik. Dan hebben we ook nog een klein valpartijtje, wat gelukkig mee lijkt te vallen. Om 12.45 zijn wij weer thuis, na een fijne fietsrit, maar dan moeten de anderen nog een aardig stukje, waardoor ze op ruim 70 km. zitten. Hopelijk kunnen ze ‘s middags bijkomen voor de t.v.

Annie van Rijn

De C2 vertrok in de regen met 7 fietsers naar Leimuiden. We waren amper Stompwijk uit of het was al weer droog. Op een paar spetters na op de terugweg, hielden we het de hele ochtend droog. Dat hadden we niet verwacht. Wel moest de wind getrotseerd worden. Op de terugweg hadden we veelal windje mee. We gingen eerst door Zoeterwoude, Leiderdorp parallel van de A4 richting Roelofarendsveen. Langs het Veenpolderpad was er een strook afgezet, waarop een kudde schapen graasde. Helaas hebben we de schaapsherder niet gesignaleerd. Dat was erg leuk om te zien. Elke week worden er ook mooie vogels gespot. Als we dan een torenvalk stil boven onze hoofden zien fladderen, wordt er vanuit het ‘peloton’ geroepen, dat ie aan het bidden is. Vast en zeker in de hoop dat ie de prooi gaat vangen! Langs de Ringvaart fietsten we IJs de Jong voorbij om 3,5 km verderop bij Café de Keijzer het bakkie te doen. Daar kwamen wij om 10 uur met 27 km op de teller aan. We konden ruim aan twee tafels zitten. Wij gingen terug door Rijnsaterwoude, waar we vanwege wegwerkzaamheden een stukje zonder asfalt hadden. Het was te doen. Door Woubrugge heen, Koudekerk aan de Rijn, de Rijndijk en de Weipoort naar huis. Als we door deze polders fietsen, zien we altijd vele molens. Dat deed mij zondagochtend denken aan onze molenaar Hans de Graaf. Hij was afgelopen week al ’s morgens om 07.30 uur live in de uitzending op radio West. De vereniging van de Hollandsche molens bestaat 100 jaar. Molenaars zijn nog altijd schaars, dus wie zich geroepen voelt? Ik klokte om 12.25 uur met 57 km af. Het was weer een heerlijke fietsochtend, mede omdat het heel rustig was op de weg. Zondagmiddag sla ik het Leidsch Dagblad open. Oeps, wel 4 pagina’s over fietsterreur, dringen op de fietspaden en dat korte lontjes het fietsplezier vergallen. Dat geldt natuurlijk niet voor onze toerclubleden, toch? Een oproep heeft al veel ideeën opgeleverd over veilig op de fiets. Het moet anders maar hoe? Dat zal de tijd leren.