Toerclub Stompwijk

Nagekomen bericht van vorige week:

Op een licht bewolkte zondagmorgen vertrokken wij met de A2 groep met 15 man voor een flink tochtje. Captain Frans Hendriks had een mooie route uitgedacht. Hij had er duidelijk zin in want na Alphen, Bodegraven en Woerden werd ook nog Montfoort aangetikt. Steeds vaker begon het woord koffie in de groep rond te zingen. De laatste kilometers over de dijk tot de koffiestop in Schoonhoven waren er voor sommigen van ons dan ook net een paar teveel. Met ongeveer 75 kilometer achter de wielen en bijna 31 gemiddeld konden we dan eindelijk aan de koffie, helaas zonder appelgebak. Na de koffie was het inmiddels lekker zonnig en nog iets warmer geworden. Onze captain moest duidelijk nog even zijn focus vinden maar na enig wenden en keren had hij de route weer gevonden en vervolgden wij onze weg via Bergambacht en Stolwijk richting Gouda. Wij haalden onderweg een groep van TC Zevenhuizen in waar we een aantal kilometers mee op fietsten. Met zo’n grote groep fietsen is toch altijd net even anders en of het daardoor kwam of niet, op een gegeven moment was de eerste valpartij van het jaar een feit en bekeken Wim de Groot en Ton van Veen het asfalt van dichterbij dan ze lief was. Nadat we van de schrik bekomen waren en er nog even een bandje geplakt moest worden konden we met de nodige schaafwonden en kleerscheuren maar gelukkig zonder letsel onze weg richting Stompwijk weer met de hele groep hervatten. Met een iets rustiger tempo werden de laatste kilometers richting Stompwijk afgelegd en stond er voor de meesten van ons uiteindelijk ruim 120 kilometer op de teller.

Bernd Vermeulen

Na een regenachtige nacht stonden afgelopen zondag toch weer zo´n 55 leden klaar bij de sporthal voor een nieuwe clubrit. De wegen waren nog wat nat, maar zon en wind zorgden al snel voor drogere omstandigheden. Alleen de flinke plassen hier en daar leverden nog commentaar op achter uit de groep, omdat zij niet graag onder gespetterd worden. Daar is eigenlijk maar 1 oplossing voor; Veel op kop fietsen. Met 11 man van de A1 vertrokken we deze keer als laatste en kozen voor een rit naar Oudewater. De wind was opnieuw zuidwest, maar om nu weer een rondje Hoek van Holland te doen zag de captain niet zo zitten. Dan toch maar lekker door de polders en met tegenwind terug. In een sterke groep is dat ook best te doen. Ook in de Meije was de wind in de rug, maar gelukkig was het erg rustig op deze slingerweg. Met z´n allen achter elkaar rijdend ging het dan ook prima. Tot ieders verrassing gingen we rechtsaf naar de Oude Meije waar we normaal altijd rechtdoor rijden. Even leek het of we er 1 gelost hadden, maar hij was al eerder afgeslagen om op tijd thuis te zijn. Niet veel later was in Nieuwerbrug zojuist een auto uit de sloot getakeld. Een hele rij auto’s stond geduldig te wachten op dit smalle polderweggetje, maar wij mochten gelukkig passeren. In Papekop werden de bordjes “Oudewater 2” al gespot, en daarna “Oudewater 4” en ” Oudewater 7”. De captain had nog een lusje via Diemerbroek bedacht en dat was de moeite waard. Op het pleintje in Oudewater was nog plek genoeg in de zon en ging de bediening redelijk vlot, maar kostte het afrekenen toch nog veel tijd. Op de terugweg met tegenwind probeerden we nog wat tijd goed te maken en zo waren we nog net voor 1 uur terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

Voor het eerst sinds juni vorig jaar ben ik vanochtend weer met de Toerclub meegefietst. Sinds die maand is er van alles gebeurd wat de grootste fantast toen niet had kunnen bedenken. Ik was eerst in Frankrijk gevallen door een gladde spoorrails waarbij ik m’n heup en sleutelbeen brak en voorlopig niet kon fietsen. Nu gaat dat wel weer, maar m’n been is nog niet echt soepel. Toen het seizoen begon greep er een virusziekte om zich heen waardoor we niet in groepsverband konden fietsen. Nu het gevaar geweken lijkt, voor even?, vertrokken we vanochtend met zijn tienen voor de wind naar Vinkenveen. Afgelopen nacht had het flink geregend, maar bij vertrek scheen de zon en stond er een stevige zuidwestenwind. Het ging niet te hard en zo kon ik er weer een beetje inkomen. Sjaak had een mooie route bedacht door het door de overvloedige regen zacht-Groene Hart. Een kilometer of 6 voor de koffie had een Amerikaanse rivierkreeft het water verlaten en liep op de weg. We waren de enige bezoekers bij de koffietent; het blijft kennelijk toch nog rustig door het virus. Op de terugweg hadden we tegenwind, maar op het laatst gingen we nog net zo hard als voor de wind. In Ter Aar had ik nog even het gescheld van automobiliste in ontvangst genomen, omdat ik volgens haar niet wachtte. Ik moest daarna wel een gaatje dichtrijden. Na 105 km waren we met een voldaan gevoel zonder kleerscheuren terug in Stompwijk.

Sjaak Hoogweg

De verrassende tocht van de C1

Ja verrassend werd het, niet alleen de route, maar sowieso dat er gefietst kon worden! Want wie had dat zaterdag nog verwacht, zo`n dag van miezer en regenbuien en voor zondag ook niet zoveel goeds. Maar niets veranderlijker dan het weer zullen we maar zeggen. Als bijna laatste groep reden wij van de parkeerplaats af, ik had 55 leden geteld, inclusief ons groepje van 12. De route ging naar Schipluiden, we volgen de papieren versie van de 11-Dorpentocht, want pijlen staan er nagenoeg niet meer. Het blijft een mooie route en je wordt soms verrast met nieuwe wegen. Rijd je langs de N407 met rechts mega grote tuinders complexen die aan de zijkant vol hangen met zonnepanelen. De zon was zeker aanwezig, maar ook een stevige ZW wind wat voor diegene zonder ondersteuning aardig aanpoten was. Het laatste stukje in Schipluiden ging via een kwakelbrug, dus even klunen, maar leverde nog een mooi plaatje op. Met 30 km kwamen we ook hier mooi op tijd aan. Hier konden we ook op het buitenterras terecht, wel gescheiden aan 2 tafels. Een lekker bakkie koffie, bijkletsen met kennissen en na 45 minuten weer naar huis. Peter zette een route op zijn navigatie, niet de kortste denk ik maar wel de verrassendste….zo beland je na Den Hoorn ineens in de binnenstad van Delft, over het Marktplein, waar menig toerist je nakijkt. Heerlijke geuren komen je neus binnen, van koffie, soep, tot aan vis. Goed uitkijken in soms smalle straatjes. Uiteindelijk via Pijnacker en Zoetermeer komen we in Stompwijk aan met zo`n 60 km. We hadden weer een mooie fietsdag.

Annie van Rijn

Ook aanstaande zondag staan we weer om 8.30u paraat op de parkeerplaats bij de sporthal. Voor de C is de koffietent al bekend en gaan we naar Camping de Wippert (alleen de C groepen). Tot dan.