Viermaal Vlietnieuws

Stompwijkse weg verzakt al weer
De Stompwijkseweg is op diverse plaatsen al weer aan het verzakken; ongeveer een jaar nadat de weg weer openging nadat die helemaal was opgeknapt. Dat heeft de gemeentelijke projectleider Bereikbaarheid Stompwijk, gemeenteraadsleden laten weten tijdens een informatiebijeenkomst.
De verzakkingen zullen door de aannemer die de werken aan de weg uitvoerde, BAM, aangepakt moeten worden zonder dat dit extra kosten voor de gemeente met zich brengt. BAM heeft de weg formeel ook nog ‘onder zich’. Pas in juni 2020 wordt de weg weer overgedragen aan de gemeente.
Voor de aanpak van de Stompwijkseweg, die onder meer voorzag in een heel nieuw wegdek en aanpak van de kademuur van de Stompwijksevaart, had de gemeente 10,8 miljoen euro uitgetrokken. De werken vielen uiteindelijk 3,2 miljoen euro goedkoper uit.
Die besparing gaat echter op aan de aanleg van de zogenoemde Verbindingsweg – formeel Veenpolderweg geheten – rond de kern van Stompwijk, en aan het inhuren van experts voor de werken.

Vrees voor Dr. van Noortstraat
De gemeente en het Hoogheemraadschap Rijnland gaan dit najaar de dijk en de kade van de Dr. van Noortstraat in Stompwijk onderzoeken. Dit in verband met de naderende opknapbeurt van de straat die de gemeente wil uitvoeren. De vrees bestaat nu dat de weg en de kade omhoog moeten komen. Dat heeft enorme consequenties voor de omwonenden.

De gemeente heeft 1,9 miljoen euro vrijgemaakt voor de werken aan de Dr. van Noortstraat. De weg wordt een straat voor een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Er komen een doorgaande stoep, fietsstroken en parkeervakken. Vooralsnog blijft de Dr. van Noortstraat een tweerichtingsstraat. Mogelijk gaat dat echter veranderen.

De gemeente stelt zich op het standpunt dat alles aan de Dr. van Noortstraat moet gebeuren wat nodig blijkt. Zo wordt ook gekeken naar de riolering. Nutsbedrijven zijn opgeroepen naar hun leidingen en netwerken te kijken als de Dr. van Noortstraat toch open ligt.

Stompwijk kampt ettelijke keren per jaar met stroomuitval en ook het bereik van internet is slecht. Beide zouden kunnen worden aangepakt gedurende de werken aan de Dr. van Noortstraat.

Vertraging bij aanleg Veenpolderweg Stompwijk
Er treedt vertraging op bij de aanleg van de Veenpolderweg – ook wel Verbindingsweg genoemd – rondom de kern van Stompwijk. De ondergrond moet langer voorbelast worden dan gedacht om er zeker van te zijn dat er straks een stabiele weg ligt. De voorbelasting zal nu tot de zomer van 2020 nodig zijn. Dat heeft de gemeentelijke projectleider Bereikbaarheid Stompwijk gemeenteraadsleden laten weten. De Veenpolderweg wordt 2,1 kilometer lang. De aanleg is onherroepelijk en hoeft niet te wachten op besluiten over extra stikstofbelasting in de natuur.

De weg zal worden aangelegd door KWS. Daarin zit ook de bouw van een brug over de Nieuwe Vaart. Met die brugbouw wordt in maart 2020 begonnen.

Door de langere voorbelasting, aanvullende eisen en stijgende kosten valt de weg wel duurder uit dan de voorziene 11,9 miljoen euro. De extra kosten kunnen zeer waarschijnlijk opgevangen worden uit een meevaller bij de reconstructie van de Stompwijkseweg die 3,2 miljoen euro beliep.

Eind 2021 moet de Veenpolderweg klaar zijn voor gebruik.

Geen uitzichtpunt bij Stompwijkse molens
Er komt helemaal geen uitzichtpunt meer bij de Stompwijkse molens aan de Stompwijkseweg. Nadat eerder een toren al vervangen werd door een ‘platvorm’ in de vorm van een druppel, is ook dat plan vervallen. Een aan te leggen voet- en fietspad vanaf de Kostverlorenweg nabij de A4, door de weilanden richting Wilsveen wordt voldoende geacht om belangstellenden een goed zicht op de molens te geven. Dat is vanuit de gemeente meegedeeld. De bewoners van de molens zagen niets in het uitzichtpunt.