20 jaar Administratiekantoor Van Boheemen:

“De deur staat altijd open.”

Rekeningen inboeken of aangifte doen: er zijn leukere bezigheden toch? Het antwoord op deze vraag zal voor veel mensen een volmondig ‘ja’ zijn. Zo niet voor Jolanda van Boheemen van Administratiekantoor Van Boheemen. Deze maand bestaat haar kantoor 20 jaar. Een mooie mijlpaal om bij stil te staan en terug te blikken, maar zeker ook om vooruit te kijken.

Hoe het allemaal begon. Jolanda: “Tijdens de Middelbare Detailhandelsschool kwam ik erachter dat administratie eigenlijk een wel heel erg leuk vakgebied is. En daar is tot op de dag van vandaag niets in veranderd.” Wat wel is veranderd, is de manier van werken, wat een verschil met vroeger: “Toen werkten we nog op 14 kolommen papier, met grote boeken, een typiste die alles uitwerkte. Kun je het je voorstellen? Alles, maar dan ook alles, werd toen nog met de hand gedaan. Zelfs de papieren aangiften werden persoonlijk bij de Belastingdienst ingeleverd, de loonstroken met de hand uitgerekend. Al met al best een arbeidsintensief proces.”

Van Zoeterwoude naar Stompwijk

Jolanda startte haar kantoor in Zoeterwoude. Na drie jaar verhuisde ze naar het huidige adres aan de Dr. Van Noortstraat in Stompwijk. Een ideale uitvalsbasis vanuit het Groene Hart, met als doel om een klein, laagdrempelig en professioneel administratiekantoor te zijn voor zowel particulieren als ondernemers. In Stompwijk kwam de eerste medewerker het kantoor versterken. Vandaag de dag staat Jolanda met een enthousiast team van vijf medewerkers paraat.

Persoonlijk contact

Het leven in een klein dorp als Stompwijk past bij Jolanda en haar bedrijf. “Ik vind het belangrijk dat we al onze klanten persoonlijk kennen en dat ons kantoor laagdrempelig en toegankelijk is voor iedereen die met een vraag zit of toch nog zelf de schoenendoos met bonnetjes langs wil brengen. De deur staat altijd open.”

Sparringpartner

Een mooie ontwikkeling is dat er in de loop van de tijd veelal is gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Waar vroeger in een week maximaal tien klanten bediend konden worden, heeft de digitalisering ervoor gezorgd dat dit een veelvoud werd, zonder dat dit ten koste ging van de kwaliteit. Voor de zakelijke klanten is het ook een stuk makkelijker geworden. Een bonnetje of factuur scan je vandaag de dag makkelijk zelf in met de Exact-app en wordt gelijk verwerkt in de administratie. “Ideaal!” aldus Jolanda. “Als kantoor betekent dit dat we meer een sparringpartner kunnen zijn. We staan als het ware ‘naast’ de klant door te adviseren hoe het (nog) beter kan.”

Stompwijk ‘92

Met een dochter op handbal, een zoon op voetbal en een bedrijf dat al bijna 17 jaar in Stompwijk gevestigd is, ontkom je er bijna niet aan, het sponsoren van Stompwijk ’92. En dat doet Jolanda dan ook al zo’n 15 jaar. “Sport is belangrijk, zeker in een dorp. Sporten is gezond uiteraard, maar net zo belangrijk is het sociale aspect. Zo’n vereniging is vaak waar het om draait, sport zorgt voor samenhang in een kleine gemeenschap. Ik vind het belangrijk als ondernemer om wat terug te kunnen geven aan het dorp.”

Toekomst

Vanaf de zomer komt dochter Sanne het team versterken voor twee dagen in de week. Zij heeft haar associate degree voor de hbo-opleiding accountancy behaald en is gespecialiseerd in de samenstelpraktijk. Zij gaat zich verder specialiseren in fiscale zaken. “Ik vind het hartstikke leuk dat mijn dochter mijn plezier in het vak deelt,” aldus Jolanda. “Of zij ooit in mijn voetsporen gaat treden? De tijd zal het leren… Voor nu zijn wij heel blij met haar komst en de uitbreiding in dienstverlening die we kunnen bieden vanuit haar specialisatie.”

Administratiekantoor Van Boheemen gaat dus een mooie toekomst tegemoet, met een dienstverlening die de meesten van ons inderdaad het liefst uitbesteden.

De slogan is dan ook niet voor niets:

‘Geeft uw administratie u stress?

 Scannen, mailen en wij doen de rest!’