Op de koffie bij INIZO

De plek is het oude bankgebouw. Ze zitten er nu ruim twee jaar. Er was al eens een open dag en dat was het dan. Tot zaterdag 8 april een paar bewoners spelend als boeven verkleed door Stompwijk liepen. Heel onschuldig. Maar het trok wel de aandacht. Dus toch maar de uitnodiging aangenomen om op de koffie te gaan.

De bank

De laatste keer dat ik er was, zat de Rabobank er nog. Daarna werd het door een gezin bewoond. Nu is er opvang en scholing voor jongeren met autisme die in het reguliere onderwijs buiten de boot vallen. Hans Ramp en Corina Vermast hebben hier de leiding. Ze zaten al langer in het vak. Vaak liepen zij in de reguliere sector tegen problemen aan die in een groep niet op te lossen leken. Vooral Hans zocht een uitdaging om zelf te starten op een plek met kleinschalige opvang. En die vond hij hier toen het bankgebouw weer eens te koop stond.

Het is uniek

Wat zij hier in Stompwijk hebben komt volgens Hans in Nederland verder niet voor! Het is een nieuwe vorm van leren en zorg. Er is plaats voor 9 tot 11 jongeren in de leeftijd van 11 tot 18 jaar die hier constant verblijven. Ze hebben hun eigen slaapkamer en gaan alleen in het weekend of vakanties naar huis. Als ze binnen komen is er een test en wordt een schema opgezet. Dit alles om proberen te bereiken dat ze later zelfstandig hun weg in de maatschappij kunnen vinden. Er is ook veel personeel om alles in goede banen te leiden en de cliënten te steunen. Ze houden zelf hun kamer bij en ook schoonmaken en koken voor en met elkaar leren ze. De hele benedenverdieping is een grote huiskamer met verschillende zithoeken. Als ik er ben is in de keukenhoek een van de jongens broccoli en kipfilet aan het klaar maken.

Activiteiten

De jongens doen boodschappen bij de Coop en gaan ook naar andere activiteiten in het dorp zoals de Carnaval of leuke dingen in De Bles. Er wordt samengewerkt met de Leo Kannerschool in Oegstgeest die speciaal voor dit onderwijs is opgezet. Een paar jongens volgen daar de lessen, anderen in Den Haag. Op eigen terrein is nog een gebouw met kantoor en een klein leslokaal met vier bankjes. Ideaal voor jongens die moeite hebben om zich in een grote klas thuis te voelen. Volgens Hans zitten er in Nederland ongeveer 17.000 jongeren thuis omdat er geen passend onderwijs voor hen beschikbaar is. Er is dus duidelijk behoefte aan meer plekken als deze. Enkelen jongens lopen ook stage of gaan parttime naar dagopvang in Zoeterwoude. Heel verschillend allemaal. Alles kost veel tijd aan begeleiding. Maar het is dankbaar werk als het succes heeft. Dat hopen we dan ook!

Agnes van Boheemen- Vollebregt

Natuurwandeling

Wie gaat er zondag mee met I.V.N. gidsen Irene en Corry een rondje door Vlietland? Het thema is “Wat bloeit er?” De lente is al aardig op gang daarom verwachten we veel soorten bloemen te zien. Hoeveel? 10? 20? nog meer? We zullen zien. Ben je nieuwsgierig geworden kom dan a.s. zondag 21 mei naar de parkeerplaats op de Kniplaan bij de brug over de A4. De start is om 14.00u en het duurt ca 1 1/2 uur. Deelname is gratis.

Info: tel. 3271490 en www.ivndenhaag.nl.

Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag stonden weer zo’n 60 fietsers klaar om met mooi weer op pad te gaan. Voor de A en B stond de rit naar Maasdijk op de kalender. De A1 vertrok met 11 man via Meijendel en daarna de bekende route door de duinen langs Scheveningen en Kijkduin. We namen deze keer het Zandmotorpad boven op de duinen. Wel iets meer last van de wind, maar ook veel uitzicht op de verlaten stukken strand tot aan Ter Heijde. Het laatste stuk tot de koffie namen we niet de Maasdijk, maar de Nieuwlandsedijk. Ook hier weer veel rustiger en lekker tussen de natuur. Het viel ons op dat we vandaag ook veel dames op de racefiets tegenkwamen. Wellicht bestond hun Moederdagcadeau uit een ritje op de fiets, waarbij de man thuis bleef bij de kinderen. In Maasdijk aangekomen, leek het of er nog niet echt op ons gerekend was. De B (7) zat lekker op het terras in de zon, maar daarnaast waren er nog maar enkele stoelen over. De rest van het terras was een lege vlakte. Gelukkig mochten we wat stoelen van binnen halen en konden zo toch lekker buiten zitten. Even later arriveerde ook de A2 (11) en zij gingen toch maar naar binnen. Na ons vertrek kon de A3 (11) weer wel buiten terecht. Voordat we de terugweg aanvingen wisselden we nog even een lekke band en namen daarna de route via Midden Delfland en vele nieuwe fietspaden bij Berkel en Rodenrijs en Pijnacker. Heerlijk fietsen in de natuur en af en toe verrast zijn dat je ineens toch weer op een bekende weg uitkomt. Langs de Schie reden we gelijk op met een roeiwedstrijd van de 4 met stuurvrouw. Vooral de rol van de stuurvrouw viel op. Net als een fietscaptain een beetje “links” en “rechts” roepen en andere aanwijzingen geven. Maar het verschil was dat dat verder weinig inspanning lijkt te kosten, terwijl op de fiets iedereen toch echt zelf moet trappen. We eindigden via het Balijbos en een eindsprint langs het Westerpark, waarna we na zo’n 95km weer terug in Stompwijk waren.

De C1 groep

De Moederdag rit gaat traditiegetrouw naar het mooie plekje in de Rietveldse polder. Met zijn 12en reden we via Zoeterwoude naar het Cronesteynpark en langs het Kanaal naar de Leiderdorpse brug, onderwijl kijkend naar de werkzaamheden aan de nieuwe tunnel voor auto`s die aan de overkant gerealiseerd wordt. Ze zijn er al maanden aan bezig en het eind is nog niet in zicht. We hebben lekker “fietsweer”. De zon is er eindelijk weer bij en de regenjasjes zijn overbodig. Wel is de wind duidelijk aanwezig. In Leiderdorp nemen we de hobbelige klinkers voor lief en pakken dan al gauw het Jaagpad langs het water. Makkelijk te volgen tot de Koudekerkse brug. Wel jammer dat het asfalt op veel plaatsen vol scheuren zit. We gaan maar gauw de mooie natuur in via het Oostvaartpad en maken nog een blokje om anders zijn we te vroeg. Bij “Klein Giethoorn” aangekomen werd er door sommigen even uitgepuft want de captains hielden er een aardig tempo op na! We kunnen lekker op het terras aan het water zitten en ook de C2 was vlak voor ons gearriveerd met 7 man/vrouw. Er kwamen nog meerdere fietsers en ook Wim Loomans (revaliderend na een operatie) met vriend Tinus v.d. Geest kwamen bij ons aangeschoven. Terug via de Middenweg naar de Hoogeveenseweg en naar Benthuizen, waarna al gauw Elly afhaakt en later de andere Zoetermeerders. Met Ria rijden we dan weer naar Zoeterwoude en om 11.30u rijden wij met zo`n 45 km de fiets in de schuur.

Annie van Rijn

De C2 vertrok met 7 fietsers op deze moederdag. Eerst richting Zoeterwoude en daarna in Leiderdorp over de Stierenbrug langs de Rijn naar de Ruige Kade. Deze is pas geheel vernieuwd, want het “oude” pad is nu wandelpad geworden en parallel aan deze is ’n geheel nieuw breed pad gelegd. Super! Aan het eind gingen we rechtsaf de nog smalle Matten Kade op tot Koudekerk aan de Rijn en daar vandaan door de polders naar “Klein Giethoorn” in het Rietveld van Hazerswoude Dorp. Het was heerlijk terrasweer en we genoten van de koffie, appelpunt en cake op dit altijd idyllische plekje. Mijn teller stond precies op 25 km. De terug route ging via Boskoop richting Waddinxveen, waar wij een nieuw fietspad oppakten door het Bent Woud. ’s Morgens aan de start nog even nagevraagd, waar we deze konden oppakken. Toen we in Benthuizen aankwamen reden we het laatste stukje langs de Noord AA plas en als laatste door de Bovenmeer weer naar huis. Het was goed fietsweer met tóch nog ’n pittige wind. Ik klokte om 11.50 uur bij De Bles precies 45 km af en was klaar voor wat de moederdag mij zou brengen, maar naar mijn gevoel werd het vandaag meer een FEYENOORD dag!

Groetjes, Lia

Aanstaande zondag 21 mei gaan de A en B naar de Loet bij Lekkerkerk. De C gaan naar Honselersdijk met een koffiestop bij de Wollebrand. We vertrekken om 8.30u vanaf de sporthal.

Gezellig samen eten in het Dorpshuis

In de Moederdag-Ketting stond een uitnodiging voor mensen die het gezellig vinden om met elkaar te eten. Vele mensen hebben hier gehoor aan gegeven.

Maar er is een drempel voor sommige mensen, ik kan u bij voorbaat vertellen, deze drempel is weg. Bij het lezen van die leuke oproep dacht ik, dat is iets leuks voor mijn broer, hij is al een paar jaar alleen. Hij kwam bij ons een kopje koffie drinken en ik heb het hem voorgesteld. Afspraak gemaakt en samen op pad.  Het was zo vrijdagochtend 11.45 uur. Wat een werk had de organisatie ervan gemaakt. De kippensoep, die altijd helend werkt! Een zalige bal gehakt,  prachtige bloemkool met dat overheerlijk sausje, niet zo goed voor mijn lijn, de aardappels, de rabarber en komkommers op tafel, lekker!!! Ik ga jullie niet vertellen wat het toetje was, want anders zijn de 20 plaatsen de volgende keer gelijk vol en moet er een tweede en misschien wel derde ronde komen, ik vertel alleen dat ik mijn vingers er bijna bij opgegeten heb. Over een maand is het weer op vrijdag “Gezellig samen eten”, wacht niet af maar geef je nu vast op bij Anneke van Bemmelen (tel. 5804172) of Wea Manders (5801853).

Neem je alleenstaande buurvrouw, buurman, vriend, vriendin of kennis mee naar dit vreselijk “Gezellig samen eten”.

Deze keer is er gekookt door Wea Manders en haar zoon Rik. Rik loopt een maatschappelijk stage en wanneer dit geen professioneel gaat worden, weet ik het niet meer.

Gelijk wil ik van de gelegenheid gebruik maken om de organisatie van “Gezellig samen eten”, Anneke van Bemmelen en Jetty Noordzij hartelijk te bedanken voor hun inzet.

Mensen het was méér dan de moeite waard.

Graag tot de volgende keer, Willem Overdevest

Afsluiting seizoen VrouwActief

Dinsdag 9 mei werd het seizoen van VrouwActief, afgesloten. Om 19.00 uur vertrokken we met eigen vervoer richting Gemeentehaven in Warmond, waar Margriet de Graaf ons al opwachtte. Samen met haar liepen we door het mooie gebied naar de steiger waar een notarisboot aangemeerd lag.

Een strak in de lak en goed onderhouden smalle boot van ruim 100 jaar oud, waar we per 10 tegelijkertijd door vrijwilligers naar de overkant werden gevaren. Dat kwam mooi uit want dan konden we in 3 groepjes van 10 worden rondgeleid. De wind is wat gaan liggen, de lucht is strak blauw en we glijden over het water richting Zwamburgermolen, die op een eiland staat. De molenaar moest vroeger een paar keer per dag naar de overkant roeien om zijn kinderen naar school te brengen. De molen is genoemd naar de polder die hij bemaalt. Het bemalen is nu vooral machinaal, maar zo af en toe wordt toch de inzet van de molen gevraagd. Het is een prachtig plaatje zoals de molen in het groen van het polderland en het blauw van het water ligt.

De molen is gerestaureerd en kan er voorlopig weer tegen. Henk, onze vrijwilliger, vertelt enthousiast over de molen. Samen met Hans de Graaf is hij hier wekelijks op donderdag te vinden om de molen te laten draaien. Ze hebben de opleiding tot molenaar gevolgd en zijn hier zomer en winter te vinden. Elke week is er wel wat te doen. Nu zijn ze samen bezig om de plastic hooibalen van de verlaten boerderij van de buren, uit te strooien zodat het uitzicht er beter op wordt. Vanaf de eerste etage is het uitzicht nog mooier, vogels en hazen hebben hier in de polder vrij spel. We krijgen een demonstratie van het draaien van de wieken en het remmen hiervan, als eerste groep hebben ook wij vrij spel. De paden zij afgezet om te voorkomen dat je klap van de molen krijgt. Het waterrad draait en zet alles in beweging. Zo ontzettend knap dat dit allemaal met de hand is gemaakt en in elkaar is gezet. Hele boomstammen zijn er in verwerkt en een kraanwagen op het eiland is niet mogelijk. De standen van de wieken worden uitgelegd, omdat elke stand een eigen signaal uitzendt, zoals vreugde, rouw, korte en lange ruststand.

Smalle steile trappen leiden naar de bovenste etage waar er verbinding is met het buitenwerk. We mogen alleen zonder tassen of sjaals naar boven omdat er draaiende delen zijn. Alles loopt hier op rolletjes en het zou zonde zijn als je sjaal of erger nog, je nek, hier tussen zou komen. We zijn net boven als er een signaal van beneden komt of het veilig is om de wieken te laten draaien. JA, we zijn allemaal veilig in het midden en de raderen starten op, alles grijpt in elkaar en draait. We kijken onze ogen uit. Dan gaan de wieken weer in de remmen en dat is boven duidelijk te zien. Altijd nog even nablijven als de wieken gestopt zijn want door de wrijving kunnen er vonken vrij komen. Het is allemaal even interessant. De groepen volgen elkaar op en wij varen weer terug naar het prachtige strandpaviljoen aan het kleine strandje. Wat is het toch een mooi sfeertje zo aan het water. We drinken een kopje koffie en langzaam wordt de groep weer één.

Het paviljoen sluit tijdig want is gelegen in een stiltegebied en ja dat is toch lastig met 30 vrouwen. Dus om kwart voor tien moeten wij het pand verlaten.

We kijken terug op een prachtige avond en een fantastisch seizoen. Bestuur hartstikke bedankt voor het bijzonder afwisselende programma. Volgend seizoen zijn we er graag weer bij.

Petra Oliehoek– van Es

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag stond ik weer met mijn Opkikkerkraam bij Ingrid van Bloemenwinkel de Passie. Mijn nichtje Emma en vriendinnetje Aswieta hadden mij weer goed geholpen met het verkopen van cupcakes en muffins. We hadden ook weer de Opkikkersnoeppotten (gehaakt door Jolanda Rosier),met kikkersnoepjes (sponsering van de COOP). De verkoop ging weer goed en we hebben veel opgehaald! Ook wil ik daarbij Isabel van Marwijk heel erg bedanken die haar eigen verdiende geld aan Stichting Opkikker heeft gegeven!! En dat was heel veel!

De Opkikkersnoeppot werd gewonnen door Bryan Stolte, veel plezier ermee !

Iedereen weer bedankt voor donatie aan Stichting Opkikker en daar zijn alle zieke kinderen erg blij mee die daarvan een leuke Opkikkerdag  krijgen!

Oude en kapotte mobieltjes zijn ook nog steeds welkom!

Inleveren kan bij de COOP of Kantine in de Telefoonbox of bij mij thuis.

Opkikkergroetjes van Tim Koot

Overwinning voor Jan v.d. Bosch!

Afgelopen zaterdag stond de eerste midfond-vlucht op het programma (300 tot 500 kilometer) en vertrokken de duiven al op donderdagavond naar de bestemming. Dat was Pontoise, zo’n 374 kilometer van Stompwijk. Zaterdagochtend mochten ze al vroeg aan hun tocht naar huis beginnen. Om 07.10u werden de duiven gelost. Helaas kregen ze onderweg te maken met slecht weer, veel bewolking en regen. En dan zie je gelijk weer andere duiven die vroeg thuiskomen.

De eerste die Stompwijk bereikte was met haar 4 jaar de ervaren 13-825 van J. v.d. Bosch. Zij landde om 11.06u met een gemiddelde snelheid van 95 km/uur. De 15-193 van Seggelen/Wolvers arriveerde 3 minuten later met 94 km/uur en de 16-997 van W. v.d. Bosch pakte met 93 km/uur de derde plaats.

Uitslag 13-5-17                                              Tussenstand

1 J. v.d. Bosch                 10                           1 Comb. van Leeuwen              54

2 Seggelen/Wolvers     9                            2 Seggelen/Wolvers                 52

3 W. v.d. Bosch                 8                            3 Hilgersom-Tijssen                 47

4 W. van Benten             7                             4 W. van Benten                         42

5 Comb. van Leeuwen 6                             5 G. Luk-Vork                              33

6 Hilgersom-Tijssen     5                             6 J. v.d. Bosch                               38

7 G. Luk-Vork                  4                            7 W. v.d. Bosch                              24

8 Hilgersom-Salm        0                             8 Hilgersom-Salm                        0

Cheyenne v.d. Bosch

Onderlinge wedstrijd Blesruiters

Afgelopen zondag was de eerste onderlinge wedstrijd van “de Blesruiters”. Zowel de ruiters als de menners waren actief bij deze onderlinge wedstrijd. Het was niet alleen de dag van de onderlinge wedstrijd, maar het was ook moederdag! Een belangrijke dag voor alle moeders en kinderen vond de organisatie van de ruiters. De moeders en oma’s langs de zijlijn kregen een kopje koffie en een plakje, door de COOP gesponsorde, cake! Het was fijn dat er zelfs op moederdag veel kinderen en hun ouders aanwezig waren.

De onderlinge wedstrijd begon traditiegetrouw op vrijdag avond met het springen. Piet v.d. Mespel had weer een mooi parcours gemaakt, waar wat uitdaging in zat in lastige bochten of een hindernis met een ander vormpje, zodat de paarden ook weer eens over iets anders dan de gebruikelijke balkjes konden springen. Zondag ging de onderlinge wedstrijd verder met bij de menners de vaardigheid en de dressuur op het landje en bij de ruiters de dressuur. Iedereen genoot van de zon. Het was een lekkere temperatuur langs de zijlijn, maar deelnemers hadden het duidelijk warm in hun wedstrijd kleding. Menig rood hoofd is langs komen rijden. Helaas was er in de middag een enkele deelnemer die tijdens een korte regenbui een proefje reed. Dit waren de echte doorzetters!!!!! De menners konden hun wedstrijd begin van de middag afronden, waarna zij over gingen tot de prijsuitreiking.

De ruiters hadden iets langer de tijd nodig. Het deelnemersveld was dit keer weer wat groter dan de voorgaande wedstrijden. Iets waar de organisatie erg blij mee is.

Deelnemers van de dressuur kregen de gelegenheid hun proefje 2x te rijden. Na de eerste keer kregen zij advies van de jury, waar zij in hun 2e proef hun voordeel mee konden doen. Het beste resultaat telde voor het klassement. De jury vond het een leuk initiatief en werkte enthousiast mee.

In alle klasses zijn mooie proeven gereden! En iedere deelnemer ontving een lintje! Het is toch al bijzonder als je mee hebt gedaan en een leuk aandenken aan de wedstrijd! Naast de lintjes kregen deelnemende moeders en moeders die aanwezig waren een prachtige bloem, welke door “de Passie” ter beschikking waren gesteld.

Naast de wedstrijd was er ook een 2e hands paardenspullen kraam. Iedereen kon spullen inleveren om te verkopen. 10% van het verkoop bedrag kwam ten goede van de Blesruiters.

Zondag 21 mei is de 3 molencross. Ook dan zal de 2e hands paardenspullen kraam open zijn!!!!!!!!!

Wij willen alle deelnemers feliciteren met hun behaalde resultaten en sponsoren bedanken voor hun bijdrage en nodigen iedereen uit om 21 mei onze kraam te komen bewonderen, mee te doen met de cross of te komen kijken op het terrein van de Blesruiters.

Wendy van Sloten (secretaris de Blesruiters)

Felblauw is niet lelijk?! Containerleed!

Felblauw is de kleur die hoort bij de Heilig Maagd Maria maar ook bij een papiercontainer?

Door de enorme omvang en de kleur wordt het straatbeeld behoorlijk verpest. De oude containers waren kleiner en sommige ook donkerder van kleur zodat deze minder opvielen. Zijn ze kleurenblind geworden bij Avalex?

Jammer van deze keuze; misschien niet over nagedacht?

Tip: Geef uw container terug en breng uw oud papier naar de sportvereniging of beplak hem met een speciale afvalcontainersticker of gezien de grootte; geef hem terug en deel de container samen met de buren. Dat is er dan weer eentje minder. Zo wordt het straatbeeld wat minder bepaald door die dingen.

Groeten van Marjolein Steenstra

3Molensoefencross 2017

Nadat we afgelopen zondag de 1e onderlinge wedstrijd voor de menners en de ruiters hebben gehouden gaan we zondag 21 mei alweer de 3Molensoefencross 2017 houden.

Het belooft weer een heel spektakel te worden (er zijn al meer dan 50 deelnemers aangemeld die bijna allemaal 2 keer starten). De start met de rubriek paarden hoog (70 tot 80 cm) is om 9.30 uur en we pauzeren omstreeks 11.30 uur (om het parcours te verlagen). Omstreeks 12.15 uur gaan we verder met de lagere rubrieken (50 tot 60 cm). Eerst de paarden en daarna de pony’s.

Uiteraard is het clubgebouw die dag open voor versnaperingen. Als u wilt genieten van dit spectaculaire evenement kom dan gerust eens kijken vanaf ‘ons terras’ kunt u alles overzien. U zult er geen spijt van krijgen.