Commissie Openbaar Gebied

kiest voor de Huyssitterweg variant over de bestaande weg van het bedrijventerrein

Na een proces van variantenstudie, veel onderzoek, diverse inloopavonden met bewoners en direct betrokken, klankbordgroep en openbare Adviesraad avond, heeft de commissie Openbaar Gebied op 12 april een besluit genomen voor de Huyssitterweg variant. In de speciaal belegde Adviesraadvergadering van 7 april zijn de verschillende Huyssitterweg varianten uitgelegd en uitvoerig besproken. De commissie heeft gekozen voor de bestaande weg van het bedrijventerrein Huyssitterweg, inclusief een laad-en losstrook.

Dit is niet de variant, waarvoor de Adviesraad heeft gepleit. Uitgangspunt voor de Adviesraad is altijd geweest een verkeersluw dorp en een veilige Verbindingsweg. In het voortraject en gesprekken met de gemeente, hebben we als Adviesraad gepleit voor het aanleggen van zowel een aantrekkelijke weg, zodat automobilisten en vrachtverkeer die niet in het dorp hoeven te zijn er gemakkelijk om heen kunnen rijden, als een veilige weg voor alle weggebruikers. Tot slot hebben wij benadrukt een weg aan te leggen die ook voorbereid is op toekomstige ontwikkelingen in dit gebied.

Veel gebruikersgroepen (paarden, fietsers, voetgangers, vrachtauto’s, tractoren, etc.) maken gebruik van dit stukje weg bij het Huyssitterweg-bedrijventerrein. Wij hebben tijdens de commissievergadering benadrukt dat in de variant van het College, de verkeersveiligheid onvoldoende gewaarborgd is: fietsers en paarden op een doorgaande weg is ons inziens echt onverantwoord.

De Verbindingsweg die de Adviesraad voorstaat dient echt aantrekkelijk te zijn voor het verkeer, zodat het een logische keuze is voor automobilisten om niet meer door het dorp te rijden. In de gekozen variant wordt de Verbindingsweg een weg waarbij er overal 60 km/uur mag worden gereden, behalve een stukje Huyssitterweg/bedrijventerrein (circa 400m) met maar 30 km/uur. Dit biedt volgens ons geen aantrekkelijke weg met een goede doorstroming. Als Adviesraad hebben wij gepleit om meer ruimte te nemen voor een goede en veilige ruimtelijke inpassing met een aparte hoofdrijbaan, naast de bestaande weg, waarbij over het hele traject van de Verbindingsweg 60 km/uur kan worden gereden. Daarnaast de bestaande (parallel)weg die meer veiligheid biedt voor het langzame verkeer. Alhoewel dit voor enkele aanwonenden zeer ingrijpende gevolgen heeft (aankoop van woning door gemeente), vinden wij dit vanuit het algemeen belang toch een betere keuze.

Voor deze gewenste variant van de Adviesraad heeft de commissie echter niet gekozen. Onze inzet voor de komende periode is om in het vervolgtraject na te gaan op welke wijze de veiligheid bij de gekozen variant toch maximaal kan worden gewaarborgd.

De eerder ingediende zienswijze van de Adviesraad is apart in deze Dorpsketting opgenomen.

 Yvonne van Boheemen (voorzitter Adviesraad)

(adviesraad-stompwijk@ziggo.nl).